Grote zorgen om macht online platforms

online-shopping-1929002_1920-300x225

Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Bol.com, Marktplaats.nl en Amazon. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. 

Retailers maken zich vooral zorgen over de kosten die deze platforms vragen voor de samenwerking. 58% van de retailers in de interieurbranche is negatief over de hoge kosten die samenwerking met zich meebrengt. De helft van deze retailers is negatief over de verhouding tussen de kosten en de baten die horen bij het actief zijn op de online marktplaatsen.

42% van de retailers die actief zijn op de online markt geven aan zich zorgen te maken om deze kosten. Daarnaast maken deze retailers zich zorgen om de concurrentie van de marktplaatsen voor hun bedrijf. Ook de macht van de online marktplaatsen is voor veel mensen een probleem. 31% van de retailers in de interieurbranche die actief zijn op de online markt geeft aan het er sterk mee eens te zijn dat marktplaatsen te veel macht hebben. Daarnaast is nog 42% het hier enigszins mee eens.  

28% van de ondervraagde retailers in de interieurbranche is actief op online marktplaatsen. De hogere omzetgroei is een belangrijke reden voor het actief zijn op deze platforms. 57% van de ondervraagden in de interieurbranche geeft dit als belangrijkste reden aan. 37% wil met zijn activiteit meer mensen naar hun eigen website trekken. Gebrek aan kennis en tijd zijn de belangrijkste reden om ervoor te kiezen geen gebruik te maken van de online marktplaatsen. Retailers uit de interieurbranche maken vooral gebruik van Bol.com en Marktplaats.nl. 

Lees ook
Nederlandse webshops hoger gewaardeerd in klantervaring

Nederlandse webshops hoger gewaardeerd in klantervaring

Consumenten verwachten van Coolblue het meest op het gebied van klantenervaring, blijkt uit onderzoek van consultancybureau IG&H onder 2000 consumenten over webshops. De Bijenkorf en Bol.com staan respectievelijk op de tweede en derde plek. De Nederlandse webshops scoren een stuk beter op dit gebied dan buitenlandse webshops als Amazon en Alibaba....

Een nieuwe marktplaats van webshop fonQ

Een nieuwe marktplaats van webshop fonQ

Webshop fonQ lanceerde vandaag zijn ‘fonQ Partners’ programma en heeft daarmee een nieuwe stap gezet voor de  interieurbranche. De sterke groei van de online woonbranche werd namelijk alleen nog belemmerd door de gefragmenteerde markt. En hier heeft fonQ een oplossing voor bedacht. Deze nieuwe marktplaats op het platform van fonQ, biedt toegang aan...

De beste & nieuwste producten

De beste & nieuwste producten

Aanmelden voor Design District (https://designdistrict.nl/), op 6, 7 en 8 juni aanstaande, hét vakevenement voor interieurdesign in Nederland, kan zeker nog. Drie dagen lang is ruim 10.000 m² in de iconische Van Nelle Fabriek  gevuld met presentaties van de 200 mooiste interieurmerken. Alleen de beste en nieuwste producten krijgen een plek op Design...