Werken met liefde en passie

18-12-2020
Werken met liefde en passie

Addie Rozema werkte jarenlang in de reclame. Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. De zoon van een meubelmaker stortte zich uiteindelijk op binnenhuisarchitectuur en meubelontwerp. Met succes. ‘Vanwege het verhaal dat erachter zit, kan ik verder gaan.’
Werken met liefde en passie
‘Mijn passie voor vormgeving en interieur komt van mijn vader. Hij was in de jaren zestig meubelmaker met een eigen meubelwinkel’, vertelt Rozema. ‘Mijn vader was altijd gepassioneerd met zijn vak bezig. Als kind vond dat hartstikke leuk.’ Maar als je 16 jaar bent en aan de slag wilt, dan ben je voor je het weet leerling-reclametekenaar. Zo verging het althans Rozema.
Maar het bleef kriebelen. Ruim tien jaar geleden trok hij de stoute schoenen aan, vertrok uit de reclamewereld en richtte zijn eigen bedrijf Zo Ingericht op. Zonder een echte opleiding, gewoon terug naar de basis. ‘Als de creativiteit in je zit en je hebt passie en liefde voor ontwerpen, dan komt dat vanzelf.’

Herinneringen
Rozema richtte zich in de beginjaren van zijn ondernemerschap op interieur- en inrichtingsprojecten. Hij ontwierp in die periode ook meubels, vaak afgestemd op de projecten die hij onder handen had. Vijf jaar geleden overleed zijn moeder Rika Oliwira. Hij besloot zijn herinneringen aan haar levend te houden met een ontwerp van een salontafel dat haar naam zou dragen. Als basis voor het ontwerp koos hij de letter A, de eerste letter van zijn naam. Later ontwierp Rozema een eettafel vernoemd naar zijn dochter Kim (fotomodel Kim Feenstra) en vier bijzettafels die hij vernoemde naar zijn kinderen Jazz en Brad. Zijn vriendin Mas leende haar naam aan een bijzettafel met een glazen blad en één met een houten blad, respectievelijk de Mas Glass en de Mas Wood. Daarmee werd de ACollection van Adeo Design een feit.
Tijdloos en Italiaans, dat streeft hij na. ‘Italiaanse ontwerpers vind ik warme ontwerpers die zoveel liefde en passie in een ontwerp steken. Natuurlijk moet een ontwerp ook commercieel zijn, maar eerst moet het ontwerp je in je ziel raken.’

Het verhaal achter het werk
‘Een vriend van me maakt foto’s, werk waar ik direct door wordt geraakt. Ik zie de rust in de foto’s, waarom hij met weinig kleur werkt, ik word er direct verliefd op. Waarom kun je soms wel een half uur lang naar een schilderij kijken? Omdat het je raakt. Italiaanse ontwerpers maken iets bij mij los. Mijn streven is om de passie en liefde die ik in zijn algemeenheid in hun werk herken, ook in mijn eigen ontwerpen te laten zien.’
Dat hij werkstukken heeft vernoemd naar zijn ouders, zijn kinderen en vriendin, maakt de drive nog sterker. ‘Mijn moeder en vader en mijn broer zijn er niet meer, hun leven kan ik voortzetten in een product. Mijn kinderen leven in die zin nu al voort, wie zou dat nu niet willen? Door het verhaal achter mijn werk kan ik verder. Mijn familie is mijn alles. Ik kan niets ontwerpen waar ik niet volledig achter kan staan.’

Onderscheidingen
Het tijdloos ontwerp van eetkamertafel Kim en bijzettafel Jazz kregen in Italië de A’ Design Award 2019 toegekend in de categorie Furniture, Decorative Items and Homeware Design. ‘Dat deed me heel veel, omdat deze ontwerpen over mijn familie gaan. Met zo’n toekenning gaan bovendien ook alle deuren voor je open. Mensen willen met je praten, investeerders willen je werk zien, meubelfabrikanten willen je producten gaan maken. Maar omdat dit zo dicht bij me ligt, wil ik dit project zelf verder brengen. Ik realiseer me dat ik met die houding heb gekozen voor de moeilijkste weg.’ Met steun van een investeerder uit zijn eigen netwerk, kon Rozema in een volgens hem vooraanstaande meubelfabriek in Bosnië de productie op gang brengen.
Zijn aanwezigheid op meubelbeurs IMM in Keulen, begin dit jaar, bracht hem drie dealers in Nederland en een dealer in Zwitserland. Tevens werd eettafel Kim door een vakjury van IMM onderscheiden als één van de vijftig beste nieuwkomers op de beursvloer. ‘Ik was hartstikke goed bezig met de aftersales na de beurs. Met de naamsbekendheid van Adeo Design ging het de goede kant op. Tot corona om de hoek kwam kijken. Vervolgens stagneert de hele boel en ben je weer terug bij af.’
Rozema blijft door zich online en in de media te profileren in de picture. Het geeft hem het vertrouwen verder te gaan. ‘De volgende stap is door te blijven bijten in dit verhaal. Ik ga mijn collectie uitbreiden met meerdere meubelontwerpen. Er moet continuïteit en groei in dit merk zitten. Adeo Design moet een serieus en gewaardeerd merk gaan worden in Nederland en buiten Nederland, daar ga ik voor. Want ik geloof er nog steeds meer dan 100 procent in dat dit op een gegeven moment een succes gaat worden.’

Werken met liefde en passie
Werken met liefde en passie
Werken met liefde en passie
Werken met liefde en passie