Topontwerper Hans Kuijten ziet de mens verlangen naar rust

Topontwerper Hans Kuijten ziet de mens verlangen naar rust

Volgens Hans Kuijten staan we in interieurontwerp op een kantelpunt. De hoeveelheid aan techniek en de kakafonie van kleuren en materialen maakt dat mensen weer back to basic willen. We verlangen weer naar authenticiteit in het leven. ‘Een interieur zal als een warme deken over je heen vallen.’

Topontwerper Hans Kuijten ziet de mens verlangen naar rust

Gelijktijdig met zijn creatieve vakstudie aan het SintLucas in Boxtel werkte Hans Kuijten, designer bij Studio Hans Kuijten, in zijn tienerjaren voor een standbouwbedrijf. ‘Daar proefde ik voor het eerst aan het vak en de wereld van de 3d decor- en interieurvormgeving. Een wereld waarin ik me direct thuis voelde.’ Zijn ontwerproots liggen bij evenementen van bedrijven als Tomorrowland, 7TH Sunday, Mojo en ID&T. ‘In die jaren heb ik heel veel geleerd en noodzakelijke praktijkervaring opgedaan. Zelf begon ik steeds meer te ontwerpen en tekenen. Daar ligt mijn hart.’

Topontwerper Hans Kuijten ziet de mens verlangen naar rust

Op het moment dat Hans besloot voor zichzelf te beginnen kreeg hij de opdracht voor het ontwerp van de allergrootste stage van Marco Borsato voor diens ‘Zien’ tour in de Kuip in Rotterdam. Dat betekende een kickstart van zijn ontwerpcarrière die in de loop der jaren op organische wijze is uitgewaaierd naar andere disciplines. ‘De grens van events naar hospitality is flinterdun. We ontwierpen pop-up restaurants en lobby’s: identiek aan interieurontwerp. Opdrachtgevers vroegen me vervolgens hun hotel, restaurant of woning in te richten.’ Hans staat bekend om zijn heel eigen signatuur. ‘Ik heb altijd met de hand getekend, lekker schetsen en werelden creëren op papier. Dat is mijn DNA en ook letterlijk mijn handtekening.’

Topontwerper Hans Kuijten ziet de mens verlangen naar rust

Inspiratie

Onder de indruk van zijn trackrecord vraag ik Hans: ‘Als je zoveel output levert moet je ook veel input vergaren. Waar haal jij zelf jouw inspiratie vandaan?’ Hans: ‘Mijn inspiratie haal ik vooral uit het leven zelf. Ook de persoon die tegenover me zit, mijn opdrachtgever, is een bron die de creatieve raderen aanzwengelt. Wat zijn drive is, de verhalen die hij vertelt, de reizen die hij heeft gemaakt. Zelf reis ik ook graag naar andere landen, bezoek ik regelmatig steden en laat ik me inspireren door andere culturen. Ik ga naar ‘the places to be’ in de wereld: New York, Parijs, Chicago, Azië en Londen. Vooral die laatste is zo vooruitstrevend en hip. Daarnaast bezoek ik (inter)nationale beurzen en haal ik mooie dingen uit boeken en tijdschriften en het kijken naar collega ontwerpers.

Lees ook: Handcrafted made in Holland

Back to basic

Wat Hans vooral opvalt is de opkomst van eerlijke materialen met een goed verhaal van oorsprong. ‘Ik zie veel luxere materialen die ingezet worden volgens het principe ‘minder maar beter’. Die kakofonie aan kleur en materialen, die hysterische, overdadige interieurs die je nu overal ziet en waar je helemaal overprikkeld door raakt zijn op een hoogtepunt en gaan plaatsmaken voor meer back-to-basic interieurs. Ik zie een duidelijk verlangen naar rust. Een behoefte aan gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen. Die hoeven niet per se 100 procent natuurlijk te zijn. Een luxe kunststof, duurzaam gemaakt, mag ook. En de kleuren worden niet beperkt tot beige, wit of natuurlijke tinten. Een mooie steunkleur in het interieur en hier en daar een eyecatcher is het waar het in mijn beleving naar toe gaat.’

Aandacht

‘De werelden waarin je verblijft – huis, kantoor, hotel of restaurant – groeien steeds meer naar elkaar toe,’ beweert Hans. ‘Alles loopt door elkaar heen. Je huis is ook je kantoor, je woning je hotel. Dat huiskamer gevoel, je prettig voelen, het zogenaamde thuisgevoel wordt steeds belangrijker. Dat gegeven vertaalt zich in materialen als marmer, leer, luxe wallpapers met 3d structuren, aaibare materialen, zachte en pluizige stoffen. Echte materialen als houtfineer worden geprevaleerd boven HPL, en we passen de materialen toe zoals ze zijn. Die mogen best een rauw, ruiger randje hebben. In het buitenland valt me op dat er veel meer aandacht is voor plafonds en vloeren. Daarin is zoveel meer detaillering in afwerking aangebracht. Het verschil zit in hoe de materialen gebruikt worden en het consequent doorvoeren van een stijl tot in de kleinste details. De plafonds worden gesierd met mooie lijsten of kennen speelse hoogteverschillen. In plaats van spotjes wordt veel meer gebruik gemaakt van indirecte verlichting. Die interieurs zijn op en top sfeervol doordat er veel meer aandacht is voor alle wanden, aspecten en detaillering. Daar kunnen we nog veel van leren.’

Authenticiteit

In het huis van de toekomst gaat het in de beleving van Hans vooral over het gevoel dat een inrichting oproept. ‘Een interieur zal als een warme deken over je heen vallen. De hoeveelheid toegepaste techniek zal een kentering gaan beleven, want er is een limiet aan het aantal technische snufjes in huis. Ik geloof erin dat we terugkeren naar warm, cosy en gezellig. Dat het niet erg is om naar een schakelaar te lopen of zelf een gordijn dicht te trekken. Dat is ook duurzamer in de zin van verbruik. We slaan door in gemak en we zien nu al een kantelpunt. Interieurs gaan van strak en kil naar organisch gevormd en warm. We verlangen naar authenticiteit in het leven. Zelf word ik zielsgelukkig als ik een oud kasteel binnenwandel en een knapperend haardvuur tref. Dat gevoel. Met blokken hout in de weer. Niet op een knop drukken en klaar.’

Ambacht omarmen

Er is veel van hetzelfde volgens Hans. Dat merkt hij aan de jeugd. ‘Ze krijgen allemaal hetzelfde voorgeschoteld. Via socials maar ook via opleidingen. Allemaal interieurtekenen met SketchUp. Het echte ambacht raakt verloren en de algemene materiaalkennis is armzalig. Als je de ingrediënten niet kent kun je niet creëren. Weten wat materialen doen en waar ze uit bestaan is de basis voor het vormgeven van een interieur. Er worden nu alleen maar mooie plaatjes gemaakt en men weet nauwelijks waarmee. Pinterest, tjoeptjoeptjoep en je hebt een interieur. Zo werkt het niet. De drive is anders. Leren schetsen is belangrijk, beeldend je verhaal vertellen en uitdragen. Het handwerk omarmen en het geduld en de aandacht opbrengen die nodig is om het echte vakmanschap te waarderen.’