Sterke toename online shoppen over de grens

stijging

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit is een toename van 32% ten opzichte van 2017, toen het nog ging om 3,8 miljoen consumenten. Het bedrag dat wordt uitgegeven in deze webshops is gestegen van 765 miljoen naar 880 miljoen. Vooral China is in het bezit van populaire webshops. 31% van de buitenlandse uitgaven, gaat naar dit land. 

Hoewel het aantal uitgaven in buitenlandse webshops elk jaar sterk stijgt, is dit percentage nog klein vergeleken met het totaal aantal aankopen online. 96,3% van de online aankopen werden in 2018 nog gedaan in een Nederlandstalige webshop. 

'Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient', aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 

 

 

Thema's
Lees ook
Daling consumentenvertrouwen stopt

Daling consumentenvertrouwen stopt

Na acht maanden van daling stijgt het consumentenvertrouwen in april met één punt en komt daarmee uit op -3, meldt het CBS. In juli 2018 kwam het consumentenvertrouwen nog uit op 23. In februari 2019 was het consumentenvertrouwen voor het eerst sinds februari 2014 negatief.  De groei van deze maand komt vooral door een gestegen...

Groei Beter Bed

Groei Beter Bed

Beter Bed Holding NV heeft goede resultaten bereikt in de Benelux over het eerste kwartaal van 2019, zo blijkt uit de kwartaalcijfers. Het aantal voltooide bestellingen is dit kwartaal met 6,8% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De omzet bedroeg dit kwartaal 44,4 miljoen, wat vergelijkbaar is met de omzet in het eerste kwartaal van 2018. Het...

Retailers steeds kieskeuriger

Retailers steeds kieskeuriger

In 2018 is er ruim honderdduizend vierkante meter winkelruimte minder opgenomen dan in 2017, meldt de Rabobank in het Rabo Vastgoedbericht 2019. Het aantal winkels nam de afgelopen vijf jaar met 5,7% af. De bank baseert deze informatie op onafhankelijk technologiebedrijf Calcasa. Desondanks leidde deze daling niet tot meer leegstand. Deze...