Sonnemans De Slaapfabriek opent nieuwe winkel in Someren

Nieuws 27-12
Sonnemans De Slaapfabriek opent nieuwe winkel in Someren

Beter bereikbaar, energiezuiniger en vooral weer een pand helemaal voor zichzelf. Sonnemans De Slaapfabriek is helemaal tevreden met de nieuwe locatie naast de toegangsweg van Someren. ‘Het mooiste is alles achter je te laten en opnieuw te beginnen.’

Sonnemans De Slaapfabriek opent nieuwe winkel in Someren

Sonnemans de Slaapfabriek heeft pas laat zijn definitieve richting gevonden. De eerste en tweede generatie breidden het bedrijf uit het Brabantse Someren steeds verder uit, tot er zelfs fietsen, sportartikelen én meubels en bedden in de etalage stonden. Sonnemans Woonwarenhuis was tot 2012 eigenlijk een veel te grote winkel voor een klein dorp.

Sonnemans De Slaapfabriek opent nieuwe winkel in Someren

‘We zaten in het vaarwater van de V&D’, zegt Paul Sonnemans, derde generatie en directeur van Sonnemans de Slaapfabriek. ‘Het was crisis, we waren groot en log, en hadden 70 mensen in dienst. Alle winkels zaten onder één dak – er zat ook een dierenspeciaalzaak bij! De omzetten liepen terug. Het was echt geen gemakkelijke tijd. En toen kwam het telefoontje van Lidl.’

Sonnemans De Slaapfabriek opent nieuwe winkel in Someren

De Duitse supermarktketen wilde een deel van het pand huren. ‘Dat was erg prettig, daardoor konden we het bedrijf reorganiseren. Al heeft dat uiteindelijk nog anderhalf jaar geduurd. Andere supermarkten maakten tot de Raad van State toe bezwaar. Toen we toestemming kregen, werden we direct gebeld door Jan Linders. Binnen een week hadden we 3000 m2 winkelruimte verhuurd.’

Techniek en optiek

Paul Sonnemans maakte een duidelijke keuze; Sonnemans Woonwarenhuis werd Sonnemans de Slaapfabriek. ‘Bedden vond ik altijd heel interessant. Het is techniek en optiek; het zit tussen beide in. Om een bed te verkopen, moet je er echt induiken. Je moet weten hoe het zit; de opbouw van de matrassen, wat is de drukverdeling passend bij die persoon. Er zit alles in wat ik zocht. Ook kan er veel gebeuren met internet, maar mensen zullen toch zelf een bed willen proberen. En de marge is aantrekkelijk. Vandaar mijn liefde voor het beddenvak.’

Die keuze beviel, maar de twee supermarkten in hetzelfde pand bleek zo’n tien jaar later toch minder ideaal. ‘Het is niet hetzelfde publiek. Het is het verschil tussen een funshopper en een runshopper – wij zijn er voor de funshopper. Het plein voor onze zaak voelde ook niet meer als ons plein. We zijn ingehaald door de supermarkten en dan voel je dat je daar niet meer goed zit als beddenzaak.’

‘We zaten bovendien in een magistraal mooie, oude melkfabriek, maar wel een die heel gevoelig is voor temperatuur en energie. Op z’n Brabants gezegd: we stookten ons helemaal te pletter met de losgeslagen prijzen. Mijn zoon is 20, die kan ik deze panden niet aandoen. Dan begint er iets te broeien. Totdat iemand me vroeg: ‘Is dat pand aan de Witvrouwenbergweg niets voor jou?’’

Opnieuw beginnen

De nieuwe winkel zit op een bedrijventerrein tegen het centrum van Someren. Heel goed bereikbaar via de Provincialeweg en de N266, die weer naar de snelweg van Eindhoven naar Venlo leidt. ‘We draaien regionaal. De Peel, de Kempen en stuk Limburg is ons gebied. Als je het midden daarvan aanwijst op een kaart, wijs je op mijn pand. Bovendien rijden er in de spits duizenden auto’s langs. Dat zorgt ervoor dat we continu top of mind zijn, zonder ervoor te betalen. Op het moment dat een automobilist slecht slaap, denkt ie toch aan ons.’

De winkel zit naast een Karwei en onder een winkel gespecialiseerd in pergola’s en tuinhuisjes. ‘Het was een kaal pand, een casco. Het mooiste daarvan is alles achter je te laten en opnieuw te beginnen. We hebben nu 650 m2 winkel. Dat vind ik wat aan de krappe kant, maar het heeft wel de menselijke maat. Er staan 50 bedden in, dus we kunnen de krenten uit de pap kiezen. En de klant vindt het prettig dat wij die selectie al gedaan hebben.’

Het donkere systeemplafond, de betonnen vloer en de mooi belichting geeft de winkel allure. ‘Een luxe bed voor iedereen, daar wil ik naartoe’, zegt Sonnemans. ‘Vanaf de aankoop van je eerste goede bed kun je bij ons terecht. We hebben de grote vier in huis: Auping, Tempur, Pullman en M line. Daar omheen hebben we onze eigen merken gebouwd.

Lees ook: Thuisin breidt uit in Noord-Brabant

Vriendelijke benadering

‘De inrichting is heel overzichtelijk. De juiste matrassen staan naast elkaar en er is veel rust. Via een QR-code aan elk matras kan de klant direct op Matrassenwijzer.nl zien wat het matras kost, waaruit het bestaat, of er een actie is. Tot achter de komma is alles uitgewerkt. Maar het zijn de mensen die hetzelfde denken of doen als ik die de bedden verkopen.’

‘We benaderen de klanten rustig, vooral informatief, zodat de klant vol vertrouwen in de winkel kan kiezen.’ Dat kon volgens een mystery guest van een van de grote vier wel iets brutaler. ‘Dat doen wij niet. Hier is het anders en vriendelijker. We merken dat klanten een order plaatsen, omdat we niet te veel pushen. En mensen die zonder order weggaan, komen later ook vaak terug. Dat is wat onze mensen uitdragen.’

Op 9 november opende Sonnemans de Slaapfabriek zijn nieuwe deuren. ‘We hebben flink aan de bel getrokken. Lokale en regionale kranten hebben geschreven over de feestelijke opening. We hadden advertenties in het Eindhovens Dagblad en de online bureaus draaien hun campagnes. Die mix is goed, onze klanten hebben het ook gezien. Sinds de opening gaat het super goed.’


Matrassenwijzer.nl

Paul Sonnemans heeft enkele jaren geleden de website Matrassenwijzer.nl geopend. Wie op zoek gaat naar een matras, vindt daar het voor hem of haar beste exemplaar. ‘Bezoekers moeten daar tien vragen doorlopen. Met algoritmes aan de achterkant koppelen we matrassen aan die antwoorden.’

Bezoekers van Sonnemans de Slaapfabriek komen ook op die site terecht als ze in de winkel een QR-code scannen. Daar vinden ze alle informatie over een specifiek matras. Heel handig, maar dat was niet de insteek van de site.

‘Het liefst zou ik 40 winkels in Nederland en met Matrassenwijzer een mooi netwerk opzetten. De macht van de merken is groot, maar de marges worden minder en minder. Dat is zorgwekkend en daar moeten we ons tegen wapenen. De Matrassenwijzer is daar het ideale instrument voor.’

Zo zou iemand die een matras zoekt namelijk ook op andere merken gewezen kunnen worden. ‘Ik heb het eigen merk Kingsleep opgebouwd. Die gaat als een speer en er wordt ook nog goed aan verdiend. En met 40 winkels heeft ieder toch een riant verzorgingsgebied.’

Die rol heeft de website echter nooit gekregen. ‘Het is nog steeds een magnifieke site, ook de techniek die erin zit. Maar ik twijfel. De winkel draait hartstikke goed waardoor ik helemaal geen tijd heb voor Matrassenwijzer. Soms denk ik, ik noem het gewoon Sonnemans.nl.