Snel en veilig gebracht

02-11-2021
Snel en veilig gebracht

Steeds meer retailers, meubelwinkels en groothandels profiteren van de logistieke dienstverlening van Brenger. Met slimme technologie koppelt deze onderneming transportverzoeken aan onbenutte ruimte in bestelbussen die al onderweg zijn. Dit maakt niet alleen het versturen van meubels en andere grote spullen voordelig en makkelijk, in potentie kan ook de CO2-uitstoot flink worden verlaagd.

Snel en veilig gebracht

In coronajaren investeerden vele consumenten in wonen, tuin en klussen. Het bedrijf kreeg afgelopen jaar een stormloop aan transportopdrachten voor bijvoorbeeld (tuin)meubelen, parasols en airco's te verwerken. Marco de Vries, Head of Business Development bij Brenger, verwacht eenzelfde soort piek richting de feestdagen dit jaar. ‘Reken maar dat er een hausse aan online bestellingen zal plaatsvinden vanaf het najaar'.

Snel en veilig gebracht

Dit betekent niet alleen druk op de retailers maar ook op bezorgdiensten. De piekdrukte resulteerde in de afgelopen jaren in hogere kosten en langere levertijden voor ondernemers. Voor veel bedrijven ligt er een uitgelezen kans om dit jaar een beroep op Brenger te doen. 'Een account bij Brenger aanmaken kan je zomaar door de drukke periode helpen’, aldus De Vries. ‘Bovendien verwerken de grotere koeriersbedrijven dan alleen reguliere pakketjes. Terwijl wij juist gespecialiseerd zijn in het vervoeren van grote en lastige artikelen.’

Snel en veilig gebracht

Toenemend aantal orders
Brenger is vijf jaar geleden begonnen als consumentenplatform. Gaandeweg toonden ook steeds meer zakelijke klanten interesse in de diensten van het bedrijf. Het deed Brenger besluiten om ook een business tak op te richten. Dat bleek een gouden zet. Het afgelopen anderhalf jaar stroomden de orders van retailers en meubelwinkels binnen.

Snel en veilig gebracht

‘Deze klanten hebben de behoefte aan flexibel transport zonder dat ze aan een bepaalde volume voldoen', legt content marketeer Margarita Zharova uit. ‘Bij Brenger heeft elke retailer alle mogelijkheden om op te schalen wanneer dat nodig is. En omdat er dagelijks honderden koeriers door Nederland en Vlaanderen rijden, zijn onze levertijden ook korter en is er altijd voldoende capaciteit. Ook in piekperiodes. Wij rijden inmiddels voor een paar honderd retailers en de rek is er nog lang niet uit.’

De ontwikkelingen gaan hard, bevestigt De Vries. ‘Wij specialiseren ons in een niche. Op ons platform worden grotere artikelen op het gebied van meubels en witgoed vervoerd die reguliere vervoerders links laten liggen. Dit doen we betaalbaar, toegankelijk en eenvoudig. Daarnaast is duurzaamheid een overkoepelende factor. Veel koeriers die van a naar b rijden met een opdracht, rijden op het moment dat ze een artikel hebben afgeleverd met een lege bus terug. Dat is zonde van de rit en niet bepaald duurzaam. We willen juist zoveel mogelijk witte busjes vullen, zodat ze niet nutteloos over straat rijden.’

Twee stromen
Brenger heeft twee stromen van orders opgetuigd. Consumenten, die veelal via platformen als Marktplaats en BVA Auctions terechtkomen, kunnen rechtstreeks op de website hun opdrachten plaatsen. Voor de zakelijke klanten met meer dan twintig transporten per maand is er sinds anderhalf jaar Brenger Business. Hierbij hebben groeiende ondernemers en het mkb toegang tot eigen portal waarin de transporten gemakkelijk worden geboekt. Voor bedrijven met meer vraag naar transport bouwt Brenger in-house integraties en koppelingen voor retailers en e-commerce-spelers. De zakelijke opdrachten worden door Brenger gebundeld. Deze bundels van ritten kunnen door zelfstandige koeriers worden afgenomen.

De Vries: ‘Hierdoor kunnen we veel meer ritten op een dag plannen en creëren de koeriers een hogere dagopbrengst. Ook de opdrachtgever is voordeliger uit, omdat de kosten worden verdeeld over de ritten. Nieuwe spelers in de branche hebben tegenwoordig ook niet de behoefte om zich bezig te houden met transport en willen zich alleen richten op meubels. Groot voordeel is dat onze oplossing heel schaalbaar is. Indien je geen opdrachten hebt, maak je ook geen kosten. Zo simpel is het. Daarnaast zijn we transparant en zeer makkelijk benaderbaar. Indien je ons belt nemen we ook op. De klant is bij ons geen nummer.’

Efficiënt klantcontact
Margarita Zharova somt nog verschillende andere voordelen op. ‘Onze partners hebben geen omkijken naar het klantcontact. Op het moment dat ze een order inboeken nemen wij de communicatie volledig uit handen. Wij maken de afspraak met de klant voor de levering en sturen een track en trace waarbij de klant de gegevens van de koerier krijgt doorgespeeld en beide partijen elkaar op de hoogte kunnen houden van de levering. Door onze efficiënte manier van communiceren komen de artikelen altijd op tijd aan bij de klant.’

Service is een ander unique selling point, vervolgt de content marketeer. ‘Onze koeriers kunnen simpele montages uitvoeren en artikelen één of meerdere verdiepingen hoger plaatsen. Daarnaast hebben we een prestatieprogramma voor koeriers opgezet. Onze professionele koeriers worden beoordeeld op de kwaliteit van de service en niet op het aantal leveringen, wat van groot belang is voor het transport van grote spullen. De reviews zijn inzichtelijk voor zowel onze klanten als de koeriers. Na afloop van iedere levering krijgt de koerier een beoordeling op professionaliteit, communicatie en vriendelijkheid. Daar rolt een gemiddelde score uit, die de basis vormt van de status van de koerier. Hoe hoger de status hoe meer voordelen voor de koerier, denk aan toegang tot meer zakelijke transporten.’

Inmiddels zijn er honderden zelfstandigen aangesloten bij Brenger. Zij staan garant voor een snelle en veilige levering in Nederland, België en Duitsland. ‘We hebben zestig uur nodig om alle orders te verwerken tot bundels’, legt De Vries uit. ‘Op de dag dat we de artikelen ophalen worden ze ook afgeleverd. Voordeel is dat er geen overslag is. Meubels worden nergens tussentijds gestald of overgeladen van de ene naar de andere bus. Hierdoor is de kans op schade of verlies vrijwel nihil. Je bent dus volledig ‘in control’ van je order.’

Ralf Pijnenburg