‘Retail heeft verwildering nodig’

06-05-2022
Wie naar het Nederlandse landschap kijkt ziet in plaats van een gevarieerd en bloeiend
Wie naar het Nederlandse landschap kijkt ziet in plaats van een gevarieerd en bloeiend

Ankorstore gaat op kruistocht tegen de eenheidsworst in winkelstraten met de wapenkreet ‘Rewild Retail’. De missie: onafhankelijke merken en retailers in hun kracht zetten om hun volle potentieel te benutten.

Wie naar het Nederlandse landschap kijkt ziet in plaats van een gevarieerd en bloeiend
Wie naar het Nederlandse landschap kijkt ziet in plaats van een gevarieerd en bloeiend

Wie naar het Nederlandse landschap kijkt ziet in plaats van een gevarieerd en bloeiend landschap overal dezelfde akkers. Ondertussen is door deze intensieve landbouw de biodiversiteit gekelderd. Iets soortgelijks is gebeurd met ons retaillandschap. We zien overal dezelfde winkelketens - lekker efficiënt, lekker makkelijk, maar er is daardoor nauwelijks nog diversiteit over in onze winkelstraten. 

Net als conservators voor natuurgebieden, creëert Ankorstore de voorwaarden waarin onafhankelijke merken en retailers kunnen groeien en bloeien.

Ankorstore creëert marktomstandigheden en voorwaarden die onafhankelijke retailers en merken in staat stellen hun plek in het retaillandschap te heroveren. Zo was het de eerste B2B-marktplaats die lage minimum ordergroottes van slechts 100 euro accepteerde, zodat retailers grote voorraadoverschotten konden vermijden. Ook hanteert het bedrijf betalingstermijnen van 60 dagen om de cashflow van deze onafhankelijke ondernemers te verbeteren.

Als een van de eerste initiatieven in de Rewild Retail-missie maakt Ankorstore korte metten met staffelkortingen die grootschalige retailers bevoordelen. Een nieuw rewards-programma beloont diversificatie: hoe meer verschillende merken een retailer inkoopt, hoe meer korting ze op hun bestelling kunnen krijgen.