'Oscar of Sound' voor innovatieve muziek

28-09-2022
'Oscar of Sound' voor innovatieve muziek

De nieuwe auditieve huisstijl van Auping - ontwikkeld door sonic branding agency TAMBR - is door de jury van de International Sound Awards 2022 uitgeroepen tot winnaar in de categorie 'Audio Branding'.

'Oscar of Sound' voor innovatieve muziek

Het muzikale DNA van Auping bestaat uit twee zorgvuldig gecomponeerde tracks en een soundlogo - waarin onder meer field recordings van geluiden uit de Auping fabriek zijn verwerkt, zoals die van de naaimachines in het matrassenatelier.

De internationale expertjury was onder de indruk van de nieuwe subtiele auditieve huisstijl. Auping produceert al sinds 1888 bedden en matrassen

Het muzikale DNA van Auping kwam tot stand door een combinatie van Artificial Intelligence (AI), marktonderzoek en creativiteit.

TAMBR testte de impliciete associaties rondom het bestaande merkgeluid van Auping en onderzocht in hoeverre dat afweek van concurrentie. Dat gaf een scherp inzicht, waar ruimte lag om kenmerkend voor de dag te komen. Vervolgens ging een zelflerend muzikaal algoritme aan de slag om muzikale invalshoeken te verkennen en om merkwaarden te koppelen aan audio. Getraind op tienduizenden interacties tussen luisteraars en muziek voorspelde het algoritme welke tracks pasten. Die vormden de basis voor een briefing voor de compositie van de nieuwe tracks.