Online omzetgroei pure internetverkopen neemt af

daling

De online omzetgroei in de detailhandel neemt af, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In het vierde kwartaal van 2018 groeide de online omzet met 16%.  Dat is het kleinste verschil sinds eind 2014. 

Dit is grotendeels te wijten aan de pure internetverkopers, bedrijven die onlineverkoop als hoofdactiviteit hanteren. De online omzetgroei van de pure internetverkopers bedroeg in het vierde kwartaal van 2018 9,9% ten opzichte van een jaar eerder. De online omzet van multi-channelers, bedrijven die verkoop via het internet als nevenactiviteit hanteren, groeide in het vierde kwartaal van 2018 daarentegen met 26,1% ten opzichte van een jaar eerder. 

In het vierde kwartaal van 2017 lag de online omzetgroei van de multi-channelers en de pure internetverkopers nog ongeveer gelijk. Toen behaalden de pure internetverkopers een omzetgroei van 21,1%. De multi-channelers behaalden een omzetgroei van 21,6%. Terwijl de online groei van de multi-channelers in 2018 gelijk is gebleven, is de online groei van de pure internetverkopers vorig jaar geleidelijk afgenomen. 

 

 

Thema's
Lees ook
Toename ondernemersvertrouwen

Toename ondernemersvertrouwen

Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan in het kwartaal ervoor, meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland onder ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 neemt het ondernemersvertrouwen met 1,4 punt toe tot 12,0. Het ondernemersvertrouwen...

Omzetstijging detailhandel

Omzetstijging detailhandel

De detailhandel heeft in maart 2019 4,4% meer omgezet dan in maart 2018, meldt het CBS. Voor non-food winkels was de omzet bijna 3% hoger dan in maart 2018. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Doe-het-zelf-, keukens-...

Groei webwinkels 2018

Groei webwinkels 2018

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor 1,6 miljard euro in bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is een groei van 17% ten opzichte van 2017, meldt het CBS. Wel is de omzetgroei minder hoog dan in eerdere jaren. De Nederlandse webwinkels bereikten een omzetgroei van 18%. Ook voor de Nederlandse webwinkels vlakt de omzetgroei...