Omzet Nederlandse e-commercemarkt

stijging

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is weer toegenomen in 2018. Nederlandse consumenten gaven het afgelopen jaar online 23,7 miljard uit aan producten en diensten, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Marktmonitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit is 10% meer dan in 2017. 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder deed in 2018 een of meerdere aankopen online. 

Vooral het aandeel van de smartphone bij het doen van een aankoop is toegenomen. In de laatste drie maanden van 2017 gebruikte nog 28% van de online kopers hun smartphone tijdens een online aankoop. Een jaar later steeg dit aandeel naar 35%. 

Toch vlakt deze groei af. Halverwege 2018 voorspelde thuiswinkel.org nog een online omzet van 26,3 miljard euro. Bovendien is de groei van 10% lager dan in eerdere jaren. In het onderzoek van 2017 groeide de online omzet nog met 13% ten opzichte van 2016. In 2016 steeg de omzet met 22% ten opzichte van het jaar ervoor. 

Thema's
Lees ook
Retailers steeds kieskeuriger

Retailers steeds kieskeuriger

In 2018 is er ruim honderdduizend vierkante meter winkelruimte minder opgenomen dan in 2017, meldt de Rabobank in het Rabo Vastgoedbericht 2019. Het aantal winkels nam de afgelopen vijf jaar met 5,7% af. De bank baseert deze informatie op onafhankelijk technologiebedrijf Calcasa. Desondanks leidde deze daling niet tot meer leegstand. Deze...

Sterke omzetstijging woonwinkels

Sterke omzetstijging woonwinkels

De detailhandel zette in februari 4,3% meer om dan in februari 2018, meldt het CBS. De woonsector laat de sterkste groei zien. Winkels in meubels en woninginrichting zetten 7,2% meer om dan in februari 2018. Winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren zetten 9,8% meer om dan het jaar ervoor.  In januari van dit jaar was er ook al sprake...

Sterke toename online shoppen over de grens

Sterke toename online shoppen over de grens

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit is een toename van 32% ten opzichte van 2017, toen het nog ging om 3,8 miljoen consumenten. Het bedrag dat wordt uitgegeven in deze webshops is gestegen van 765 miljoen naar 880 miljoen. Vooral...