Omzet Nederlandse e-commercemarkt

stijging

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is weer toegenomen in 2018. Nederlandse consumenten gaven het afgelopen jaar online 23,7 miljard uit aan producten en diensten, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Marktmonitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit is 10% meer dan in 2017. 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder deed in 2018 een of meerdere aankopen online. 

Vooral het aandeel van de smartphone bij het doen van een aankoop is toegenomen. In de laatste drie maanden van 2017 gebruikte nog 28% van de online kopers hun smartphone tijdens een online aankoop. Een jaar later steeg dit aandeel naar 35%. 

Toch vlakt deze groei af. Halverwege 2018 voorspelde thuiswinkel.org nog een online omzet van 26,3 miljard euro. Bovendien is de groei van 10% lager dan in eerdere jaren. In het onderzoek van 2017 groeide de online omzet nog met 13% ten opzichte van 2016. In 2016 steeg de omzet met 22% ten opzichte van het jaar ervoor. 

Thema's
Lees ook
Fysiek en online winkelgedrag

Fysiek en online winkelgedrag

Fysieke winkels zijn nog steeds in beeld voor de Nederlandse jongeren, stelt accountants- en advieskantoor PwC in de Nederlandse Consumer’s Insights Survey 2019. Het kantoor ondervroeg voor hun onderzoek 21 duizend consumenten uit 27 landen. Uit het onderzoek bleek dat jongeren tussen de 17 en 31 jaar vaker aangaven fysieke winkels te bezoeken...

Nominaties Shopping Award Vakprijzen

Nominaties Shopping Award Vakprijzen

Flinders, Goossens en Wehkamp zijn genomineerd voor de Shopping Award Vakprijzen in de categorie Home & Living. Deze vakprijs kijkt naar bedrijven die het afgelopen jaar een bijzondere stap voorwaarts hebben gezet, kanalen op een juiste manier integreren en hun online mogelijkheden goed gebruiken.  Een categoriejury zal op 28 maart de...

Online omzetgroei pure internetverkopen neemt af

Online omzetgroei pure internetverkopen neemt af

De online omzetgroei in de detailhandel neemt af, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In het vierde kwartaal van 2018 groeide de online omzet met 16%.  Dat is het kleinste verschil sinds eind 2014.  Dit is grotendeels te wijten aan de pure internetverkopers, bedrijven die onlineverkoop als hoofdactiviteit hanteren. De online omzetgroei...