Nederlandse consumenten kopen vaker bij buitenlandse webwinkels

stijging

Nederlandse consumenten kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017. De Nederlandse detailhandel verkocht in deze periode bijna 19 procent meer via internet. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
In vier jaar tijd zijn de verkopen van Europese webwinkels buiten Nederland aan Nederlandse consumenten meer dan verdubbeld. Het gaat om onderzoek naar grote webwinkels die per jaar voor meer dan 100 duizend euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. Omdat kleinere webwinkels niet worden meegenomen in dit onderzoek, worden de totale bestedingen onderschat. Aangezien het onderzoek nog in ontwikkeling is, gaat het om voorlopige cijfers. 

 

Thema's
Meer over
Lees ook
Omzet woonbranche stabiel

Omzet woonbranche stabiel

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting hebben ongeveer hetzelfde omgezet als in augustus 2017, aldus het CBS. De winkels in kleding realiseerden in augustus de grootste omzetstijging....

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in augustus 2018 3,1 procent hoger dan in augustus 2017, aldus het CBS. De gemiddelde dagproductie neemt al drie jaar elke maand toe ten opzichte van een jaar eerder.  De productie van de transportmiddelenindustrie groeide in augustus 2018 het sterkst en produceerde in augustus 2018 bijna...

Steeds vaker online winkelen

Steeds vaker online winkelen

In Nederland winkelde in 2017 79% van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Dit overstijgt het Europees gemiddelde. In Europa winkelde 57% van de burgers dat jaar online. Nederland zit met deze cijfers in de top vijf van EU-landen, aldus het CBS. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon. Daar winkelde in 2017 82% van de bevolking online.  Het...

Meer uitgaven, maar minder positief

Meer uitgaven, maar minder positief

Nederlandse consumenten hebben in juni ongeveer 3% meer besteed dan een jaar eerder, meldt het CBS. Vooral de uitgaven aan duurzame goederen zijn in juni toegenomen. Men gaf ongeveer 4,5% meer uit aan duurzame producten dan in juni 2017. Daarnaast gaf men meer uit aan o.a. voedingsmiddelen, energie, water en diensten. Het consumentenvertrouwen is echter...

Lichte plus woonbranche juni

Lichte plus woonbranche juni

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dit maakte het CBS vandaag bekend. De omzet van de woonbranche groeide met 1,6 procent in vergelijking met juni 2017. Daarnaast deden winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren...