Minder bezoekers aan Nederlandse winkelstraten

Winkelstraat

Er liepen in 2018 1,7% minder passanten in de Nederlandse winkelstraten in vergelijking met 2017, meldt retail adviesbureau RMC. Voor doelgerichte winkelgebieden daalt het aantal bezoekers zelfs met 2,9%. Dat er minder bezoekers waren, betekende volgens het bureau echter niet dat er ook minder omzet werd gedraaid. Door zich online te oriënteren komt de consument  juist beter voorbereid naar de winkel en zal hij uiteindelijk meer kopen. 

Daarnaast zien we ook dat de klant steeds meer verspreid over het jaar naar de winkel komt. Het verschil tussen de rustigste en de drukste week in het jaar is de afgelopen jaren kleiner geworden. Een andere ontwikkeling is een groei in het aantal winkelbezoekers op zondag. Daarom raad het bureau winkeliers aan om veel aandacht aan deze dag te besteden. Ook maandag blijkt een goede dag te zijn. Op maandag kopen de passanten die in een winkelstraat lopen namelijk het meest. 

Thema's
Lees ook
Minder aanloop Meubelbeurs

Minder aanloop Meubelbeurs

Bezoekers uit Nederland aan de Meubelbeurs Brussel zorgden met elkaar de afgelopen keer voor een kleine 28 procent (plus 6 procent) van de toeloop. De grootste groep beursklanten kwam in november met 35 procent (min 9 procent) uit België en Luxemburg. De beurs van dit jaar trok minder bezoekers dan in 2017. ‘We zijn als beurs niet ontsnapt...

Meubelbeurs Brussel achteraf

Meubelbeurs Brussel achteraf

Wat minder bezoekers dan vorig jaar, een goed orderniveau. Dat is de samenvatting van het slotpersbericht van de organisatie van Meubelbeurs Brussel. “Exposanten en bezoekers waren unaniem over de voorbije Meubelbeurs Brussel: het was een schitterende editie waarbij de beurs alweer een upgrade kende. Met prachtige standen en mooie collecties.”  De...

Mastercourse Retail

Mastercourse Retail

Voor iedereen met een passie voor retail: dit najaar gaat de mastercourse de Winkel als Theater van start. Vanaf 27 september tot en met 9 februari vinden er negen lessen plaats, met onderwerpen als de veranderende consument en zijn koopgedrag, de klantenreis, het retail concept en de zintuiglijke beleving in de winkel. De cursus werkt toe naar de presentatie...