Met een klein budget maar goede strategie is veel mogelijk

Met een klein budget maar goede strategie is veel mogelijk

Wie zich goed online profileert, vindt daar een publiek dat op een andere manier wellicht nooit bij zijn winkel of bedrijf was uitgekomen. Het is dus zaak ook de online strategie op orde te hebben. Dat is niet iets wat alleen aan de grote bedrijven besteed is. Ook met een klein budget kun je al heel wat bereiken.

Met een klein budget maar goede strategie is veel mogelijk

Het begint met het bepalen van de juiste strategie, eentje die goed aansluit op wat het bedrijf wil bereiken. Eén van de vragen die een bedrijf zich moet stellen is wat het doel van de campagne is. Is er een opening van een nieuwe winkel, wordt er een nieuwe collectie gepresenteerd, wil je mensen stimuleren naar de winkel te komen? Daarna komt de vraag wie de doelgroep is. Is het een jongere doelgroep tussen 20 en 35? Dan gebruik je vaak andere kanalen dan wanneer je een oudere doelgroep wil bereiken.

Het beschikbare budget is een volgende stap. Afhankelijk daarvan kun je beslissen de focus op één kanaal te leggen of meerdere kanalen in te zetten. Vragen die daarbij ook komen kijken zijn of je landelijk of regionaal zichtbaar wil zijn, of je een langlopende of kortlopende campagne wil. En we kijken ook naar wat realistisch is. Een lokale partij eindigt niet snel landelijk op 1 in de zoekresultaten van Google.

Er zijn grofweg drie manieren om een bedrijf online te profileren: via zoekmachine, social media of marketplaces als bol.com en Amazon. We focussen ons eerst op de eerste twee kanalen. Vooral jong publiek tot 25-30 jaar zal eerst via social media zoals Facebook, Instagram (beide van moederbedrijf Meta), TikTok of Pinterest beginnen. Is een zoekmachine voor u de eerste keus, dan hoort u – helaas – wat dat betreft al bij de wat ouderen.

Een verschil is ook dat zoekmachines vooral worden gebruikt om informatie te zoeken terwijl social media meer draait om inspiratie en het stimuleren van de doelgroep om over te gaan tot een actie. Dat verschil is belangrijk, want het betekent ook dat bij zoekmachines de consument op zoek is naar een product of bedrijf – en uw website kan daarom maar beter goed vindbaar zijn.

Bij social media is dat vaak net andersom. Daar vinden bedrijven het publiek dat past bij hun aanbod. In andere woorden, de gebruiker van social media krijgt die posts of advertenties te zien van bedrijven die ze al volgen of die worden getoond omdat ze binnen de getargete doelgroep vallen. Kortom, zoekmachines en social media vragen ieder om een andere aanpak.

Zoekmachine

Om met zoekmachines te beginnen: Google is nog steeds by far de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, maar het aandeel van Bing, van Microsoft, is met de intrede van ChatGPT de laatste maanden substantieel gegroeid en moet daarom zeker niet worden vergeten in de online marketingstrategie.

De zoekintentie is daarbij belangrijk. Een woord als tafel is voor veel klanten een te breed zoekwoord. De kans dat je daarop wordt gevonden is klein. Designtafel is al meer specifiek en kan relevant zijn voor de SEO-strategie. Wil je je daarnaast ook lokaal profileren dan kan bijvoorbeeld een zoekwoord zoals designtafel Tilburg interessant zijn.

SEO staat voor search engine optimization, oftewel het optimaliseren van de site voor zoekmachines, essentieel om goed gevonden te kunnen worden. Kijk daarvoor naar verschillende pijlers: de autoriteit van de website, de usability of bruikbaarheid van de site en de content. Als je gevonden wil worden op designtafel is het goed als je een pagina hebt die ook over designtafels gaat.

Door met die pijlers aan de slag te gaan vergroot je de zichtbaarheid van de website. Ook dan is het slim te kijken naar waar de focus op te leggen. Wat is het laaghangende fruit? Soms heb je al een positie 10 in de zoekresultaten, dan kan het doel zijn om naar positie 5 te gaan, want in de top 5 worden de klikken verdeeld.

Lees ook: Studio HENK trekt klanten online naar zijn fysieke winkels

Betaalde resultaten

Daarnaast zijn er betaalde zoekresultaten, meer concreet Google Ads en Microsoft Advertising. Deze bieden weer andere mogelijkheden (en zijn ook in te zetten bij social media): je kunt specifiek zoekwoorden opgegeven waar je op wilt worden gevonden zodat er volgens in de zoekmachines een advertentie kan worden vertoond. Daarnaast is het ook mogelijk om met de producten (incl. prijs en afbeelding) zichtbaar te zijn.

Voor Google en Microsoft Ads geldt wel dat je voor iedere klik betaalt. Houd daarbij de verhouding tussen kosten en opbrengst in de gaten. Die opbrengst kan natuurlijk extra omzet zijn, maar er kan ook worden gestuurd op winkelbezoeken of op bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen of contactaanvragen.

Social media

Op social media zullen gebruikers vooral posts en advertenties van een bedrijf zien als zij in de beoogde doelgroep vallen. Het is daarom belangrijk actief aanwezig te zijn op social media, denk aan posts of reels. Bovendien, door de juiste woorden te gebruiken in de posts en gebruik te maken van hashtags kun je ook op social kanalen organisch worden gevonden.

Zo kun je op social media een nieuwe doelgroep vinden – of beter gezegd: de doelgroep vindt jou. Meta en TikTok beschikken over veel data van hun gebruikers. Op basis van bijvoorbeeld content die zij liken en bedrijven die ze volgen krijgen gebruikers een bepaalde advertentie wel of niet te zien. Daarnaast is het erg interessant om ook lokaal zichtbaar te zijn. Het is mogelijk advertenties via bijvoorbeeld Meta heel lokaal in te zetten en zo mensen te stimuleren langs te komen.

Marketplaces

We gaan hier natuurlijk heel snel door de materie heen, om vooral een indruk te geven van wat er met online marketing mogelijk is. Er is namelijk ook nog een derde belangrijk kanaal: marketplaces. Marktplaats, bol.com en Amazon zijn belangrijke kanalen voor consumenten om te zoeken naar producten.

In landen waar bijvoorbeeld Amazon stevig voet aan de grond heeft, onder meer Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk, begint grofweg een derde van de consumenten met de zoektocht naar een product op Amazon, Google neemt de rest voor zijn rekening. En bedenk dat in principe elk bedrijf op deze marketplaces zijn producten kan aanbieden.

Klinkt dit alles overweldigend? Je hoeft niet groot te beginnen. Met een klein budget kun je al heel wat bereiken, maar dan moet je wel goed je strategie helder hebben.