Meer omzet

stijging

De omzet van de detailhandel is in november flink toegenomen in vergelijking met die van een jaar eerder, meldt het CBS. In de non-foodsector steeg de omzet met bijna 4%.

Online is er bijna 20% meer omgezet. Webwinkels draaiden gemiddeld 12% meer omzet. De online omzet van winkels waarbij internetverkoop een nevenactiviteit is steeg met ruim 33%.

De omzet voor meubelwinkels en winkels in woninginrichting steeg bijna 3%, terwijl deze in november 2017 met 0,1% daalde. De cijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. 

Daarnaast groeide ook het volume van goederenexport. Deze steeg in november met 0,6% ten opzichte van een jaar eerder. Ook wordt er meer geïnvesteerd en groeit het aantal consumentenbestedingen. In oktober besteden consumenten 1,7% meer dan een jaar eerder. 

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie neemt ook toe. Deze steeg in november met 2,1% in vergelijking met een jaar eerder. Vooral de productie van de metaalproductenindustrie is sterk gegroeid. 

Het aantal faillissementen nam in december helaas toe. Er werden 50 bedrijven meer failliet verklaard dan in november. Echter, het aantal faillissementen in 2018 bedroeg 3144. Dit is het laagste aantal sinds de eeuwwisseling. 

 

Thema's
Lees ook
Omzetstijging detailhandel

Omzetstijging detailhandel

De detailhandel heeft in maart 2019 4,4% meer omgezet dan in maart 2018, meldt het CBS. Voor non-food winkels was de omzet bijna 3% hoger dan in maart 2018. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Doe-het-zelf-, keukens-...

Aantal faillissementen neemt weer toe

Aantal faillissementen neemt weer toe

Na een sterke daling in het aantal faillissementen van bedrijven en instellingen sinds de crisis in 2013, is het aantal faillissementen sinds de zomer van 2018 weer gaan groeien, meldt ABN AMRO. Het twaalfmaands voortschrijdend totaal lag eind maart 2018 1,6% hoger dan in de zomer van 2018. Voor 2019 verwacht de ABN AMRO een stijging van 10% in het...

Groei webwinkels 2018

Groei webwinkels 2018

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor 1,6 miljard euro in bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is een groei van 17% ten opzichte van 2017, meldt het CBS. Wel is de omzetgroei minder hoog dan in eerdere jaren. De Nederlandse webwinkels bereikten een omzetgroei van 18%. Ook voor de Nederlandse webwinkels vlakt de omzetgroei...