Kunst in een te renoveren ruimte blijkt goede combinatie

Sina Dyks
Sina Dyks

In de etages boven de Passage in Den Haag poseerden in november tientallen jonge designers. Hun veelal moderne werken blijken goed naar voren te komen in de ruimte die midden in een renovatie zit. ‘Het gaat er ook om mensen te prikkelen.’

Sina Dyks
Sina Dyks

Studio BL

De kopspiegel ledlamp lijkt in de tafellamp Baguio van Studio BL als een iris, alsof de lamp je aankijkt. Een bijzondere bijkomstigheid van een toch al mooie lamp. ‘Het patroon dat je in de lamp ziet, is een patroon dat je ook in de natuur ziet, bijvoorbeeld in een zonnebloem of een dennenappel’, zegt ontwerper Bastiaan Luijk (rechts op de foto).

Het patroon van de zaden van een zonnebloem of de schubben van een dennenappel volgt namelijk de Rij van Fibonacci, een wiskundige reeks van getallen die Luijk zelf ook toe past in zijn ontwerp.

‘In eerste instantie trok mij de onbekendheid en esthetiek van het patroon. Waarom vind ik dit mooi? Dat blijkt de Fibonacci-reeks te zijn, die uiteindelijk uitkomt in de Gulden snede. Het is een patroon dat ik kan toepassen in mijn werk. Daar gebruik ik algoritmisch ontwerpen voor. Het is lastig, zo niet onmogelijk om dit handmatig te modelleren.’

Uiteindelijk wordt de lamp – zoals ook geldt voor zijn andere ontwerpen – door een 3D-printer gemaakt. ‘Ik maak ontwerpen afgestemd op de nauwkeurigheid en vormvrijheid van FDM (fused deposition modeling) 3D-print techniek.’
studiobl.nl

 Sina Dyks

De wandtapijten van Sina Dyks zijn al aan de structuur te herkennen. Naast ‘gewoon’ geweven stukken zijn er ook delen waar de draden, gemaakt van gerecycled PET, los op het tapijt lijkt te liggen. ‘Ik heb hiervoor een weeftechniek ontwikkeld, van losse en vaste bindingen naast elkaar’, zegt Dyks. ‘De 3D-effecten en structuren die er daardoor in zitten vormen mijn handschrift.’

Bovendien trekken ook de gebruikte kleuren de aandacht. Het tapijt Flowing Neurones bestaat uit delen grijs en een opvallende kleur oranje. ‘Grijs geeft aandacht, oranje geeft energie. Zo doe ik dat met al mijn kunstwerken. Het gaat er ook om mensen te prikkelen.’

Dyks is op een missie. ‘Ik vind Nederland nogal grijs en ik wil mensen inspireren en stimuleren meer gebruik te maken van kleur’, zegt ze. ‘Met mijn werk wil ik laten zien dat veel kleurgebruik niet druk is – als je het juist doet.’
sinadyks.com

Marc de Groot

De lampen van Marc de Groot bestaan uit zeer nauwkeurig gelaserde platen aluminium die hij als een metalen origami in elkaar vouwt. Het zorgt voor lampen die elk een bijzondere vorm hebben, zie bijvoorbeeld de Fractal waarbij elke vouw leidt naar een punt in het midden van de lamp. ‘Ik heb een mathematische liefde voor dingen’, zegt hij daarover.

Hij noemt zijn werk lichtpoëzie. ‘Het gaat niet alleen om het armatuur, maar ook om het lichtbeeld dat een lamp oproept. Met het patroon van licht creëer je een sfeer in een ruimte. Bij mij heeft dat de focus. Een lamp geeft veel gevoel aan een ruimte, dat is de poëzie die ik erin aan breng. Het geeft mij vrijheid in het benaderen van de dingen die ik maak, het geeft me ook de ruimte om te ontwerpen.’
bymarcdegroot.com

Kokke House

Tussen de namen van jonge ontwerpers klinkt Kokke wellicht weer wat bekend. Dat is niet vreemd want Kokke House is de het bedrijf dat Romy Kokke en Daniel Beasley twee jaar geleden oprichtten om het werk van hun (schoon)vader Ruud-Jan Kokke weer op de markt te brengen.

Ruud-Jan Kokke bouwt in zijn ontwerpen voort op het werk van Rietveld en Gispen, en is tegelijk voorloper van Dutch Design. Zo doen de modellen F10 en F21 onmiddellijk aan de Rood Blauwe stoel van Rietveld denken. Toch staan de stoelen van Kokke ook op zichzelf; F21 is behalve bij de Design Passage ook in het Stedelijk Museum te bewonderen, F10 staat tevens in het Rijksmuseum.

‘Je merkt dat mensen zijn ontwerpen als designklassiekers zien – zonder dat ze hem kennen’, aldus Beasley. ‘Hij is een heel autonoom ontwerper. Toen hij meubels uitbracht, was hout uit de mode. Je merkt nu dat het heel populair is.’

Beasley en Kokke brengen gefaseerd nieuwe producten op de markt, zo kunnen we in het voorjaar nieuwe verlichting verwachten. Voorlopig kunnen ze nog vooruit met het werk van Ruud-Jan Kokke. ‘We hebben een kist met zo’n 70 ontwerpen waarvan het merendeel nog niet is uitgebracht’, zegt Beasley.
kokkehouse.com

Inge Simonis

Als kind wilde Inge Simonis altijd architect worden, maar dat veranderde toen ze in het laatste jaar van haar opleiding aan St. Joost in Breda een brood klei in haar handen kreeg. De slaapkamer werd haar atelier, de nieuwe koers was ingezet.

Het is begonnen voor Inge Simonis met servies voor restaurants, unieke producten met elk een eigen kleurenpallet en vorm. ‘Tijdens de coronaperiode had ik de tijd om weer eens te gaan boetseren. Als uitstapje heb ik gekozen voor de basisvormen van de vormgeving, een beetje geïnspireerd op het brutalisme’, zegt ze. ‘Ik hou wel van dat stevige, van het geaarde. Daarna ga ik die vormen stapelen. Het is als spelen met klei, zoals je in de jeugd met een blokkendoos speelde.’

Het zijn, meer nog dan het servies, unieke stukken: van elke is er maar één gemaakt. ‘Ik maak telkens een kleine serie. Dat loopt altijd goed, zelfs zo dat ik weer hard aan het werk moet om nieuwe te maken.’
ingesimonis.nl

The New Raw

The New Raw is gespecialiseerd in ‘speciale constructies’, vertelt Panos Sakkas, met zijn Griekse landgenoot Foteini Setaki oprichter van het in Rotterdam gevestigde bedrijf. ‘We proberen plastic te vertalen naar verschillende vormen. De kruk en het tapijt laten zien dat plastic op een andere schaal en met een andere geometrie kan worden gebruikt.’

De twee ondernemers werken sinds 2016 met plastic afval. ‘Dat was een makkelijke keuze; het probleem was groot en de technologie beloofde veel. We denken dat dit een manier is waarop in de toekomst wordt gewerkt.’

Sakkas en Setaki experimenteren veel met het materiaal, van verschillende diktes tot kleuren. Het levert een heel speelse kruk op, Knotty genaamd. Het is een kruk die, net als het tapijt, van dik garen lijkt te zin geweven maar dan sterk genoeg om op te gaan zitten.

‘We raken geïnspireerd door oude technieken en gebruiken in nieuwe technieken toe te passen’, vertelt Sakkas. ‘Meestal werken we in opdracht. De kleinere objecten zijn om te laten zien dat deze techniek in elk interieur past.’
thenewraw.org

Orange or Red

Het is niet dat Marieke van Heck niet wist welke naam ze voor haar studio moest nemen. De naam staat voor de nuances waar je als ontwerper soms uit moet kiezen. Wordt het oranje of rood? Terwijl ze tegelijkertijd wel geïnspireerd wordt. ‘Alles komt uit eigen interesse en liefde voor het materiaal en het ambacht.’

Vaak wordt ze getriggerd door een product. Rotan bijvoorbeeld, een stevig duurzaam materiaal, dat leuk is om naar te kijken bovendien. Zij gebruikte het als de staanders van een kamerscherm (rechts op de foto). ‘Textiel is dan heel passend bij het duurzame karakter van dat materiaal. Daarbij heb ik gekozen voor garen van plastic, wat ook weer speciale kwaliteiten heeft die passen bij dit project.’

‘Het PET-garen is maar in een kleine hoeveelheid kleuren beschikbaar en niet elke kleur vind ik even mooi. Door de kleuren te mengen heb ik een verloop aangebracht, een overgang van de ene naar de andere poot van het kamerscherm. Het geeft ook mooi diepte aan het object.’
orangeorred.com

Studio Mirte

De werken van Mirte van Kooten hebben een prettig rustgevende uitstraling. Of het nu de in vierkante lijsten gevangen wandtapijten of volledige wandtapijten zijn, ze bestaan in de meeste gevallen uit grote abstracte vormen met drie à vier kleuren.

‘Ik ben opgeleid als grafisch ontwerper en zat veel op de computer. Maar mijn ontwerpen werden niet veel meer als een poster, ik miste de tactiliteit. Toevallig ben ik op deze techniek gekomen. Het is leuk om de spanning te zoeken tussen het grafische, de rechte lijnen en de wol.’

Met deze techniek doelt Van Kooten op tuften. ‘Ik werk vanuit ambacht met tuften, en doe alles met de hand. De ontwerpen heb ik langzaamaan ontwikkeld vanuit grafische ontwerpen, daar zat eerder ook al het speelse in. In het lievige en het vrouwelijk ontwerp is dat nu terug te zien.’
studiomirte.com

Lees ook: Meubelbeurs Brussel draait om de toekomst: The Future is FurNature