Fysiek winkelen blijft populair

nb08-thumbnail_Sau_Mau_Ping_Shopping_Centre-250x188

Volgens onderzoek van INretail blijft fysiek winkelen de komende jaren onverminderd populair: 72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen. Ruim twee derde (67%) van de mensen vindt winkelen leuk en bijna de helft (49%) winkelt weleens zonder echt iets nodig te hebben. Wel is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan een aankoop voorafgaat via online kanalen verloopt.

Consumenten vinden duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk (59%). De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winkeliers kunnen bij hun inkoop van hun leveranciers meer helderheid vragen en zo deze klantwens invullen. Maar ook lokale inzet voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.

De rol van sociale media in het aankoopproces groeit. Hiermee kan de retail nog meer doen. Liefst 55% van de jongeren geeft aan af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen door sociale media. Bij anderen is dit 34%. Van de jongeren wordt 6% zelfs heel vaak gestimuleerd. Dat consumenten zich graag laten leiden door online geplaatste meningen en ervaringen (reviews) wordt bevestigd in cijfers. Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64% reviews van anderen belangrijk als informatiebron. Bij anderen is dit 48%. (Bron: INretail.)

Meer over
Lees ook
Werk aan de winkel!

Werk aan de winkel!

‘De traffic loopt terug.’  ‘We hebben last van online.’ ‘De winkelstraat wordt steeds leger.’ Enkele redenen die retailers noemen als oorzaak van teruglopende omzet in de fysieke winkels. Zijn dit terechte redenen? De klantreis digitaliseert en dit kost de fysieke winkelomgeving traffic. Daar hebben vooral non-food...

INretail voortaan Koninklijk

INretail voortaan Koninklijk

INretail heeft het predicaat Koninklijk ontvangen tijdens een groots event waar in aanwezigheid van ruim duizend leden en relaties het honderdjarig bestaan werd gevierd. De loco-commissaris van de Koning van provincie Utrecht, Mirjam Maasdam, overhandigde het predicaat aan Anton Sanders, voorzitter van INretail. De loco-commissaris benadrukte...

Omzet woonbranche

Omzet woonbranche

De woonbranche zag de omzet in de eerste helft van 2018 met gemiddeld 3,6% stijgen, meldt brancheorganisatie INretail. Dit is voornamelijk te danken aan de omzetgroei van de keukenverkopers. Zij bereikten een omzet van 11,1%. In andere segmenten was er minder groei zichtbaar. De gemengde woonwinkel bereikte een groei van 2,1%. Voor meubelzaken, woningtextiel...

Woningmarkt en woonbranche

Woningmarkt en woonbranche

Bert-Jan van der Stelt, Branchespecialist Wonen bij INretail, stelt in een bijdrage op de site van INretail vast, dat de woningmarkt en de woonbranche verbonden zijn in voor- en tegenspoed. “De afgelopen vier jaar was de woonbranche goed op dreef: de omzet ontwikkelde zich uitsluitend positief. Nu het tweede halfjaar van 2018 is aangebroken,...

MKB Toegankelijk

MKB Toegankelijk

INretail heeft op 14 juni naar eigen zeggen als een van de eerste branches een actieplan aangeboden aan minister Hugo de Jonge van VWS, met als doel winkels toegankelijker te maken. Het plan is onderdeel van het landelijke project MKB Toegankelijk van initiatiefnemer MKB-Nederland en gekoppeld aan de site www.mkbtoegankelijk.nl. INretail wil helpen...