Fysiek en online winkelgedrag

digitale marketing

Fysieke winkels zijn nog steeds in beeld voor de Nederlandse jongeren, stelt accountants- en advieskantoor PwC in de Nederlandse Consumer’s Insights Survey 2019. Het kantoor ondervroeg voor hun onderzoek 21 duizend consumenten uit 27 landen.

Uit het onderzoek bleek dat jongeren tussen de 17 en 31 jaar vaker aangaven fysieke winkels te bezoeken dan ouderen. Integratie van technologie in de koopervaring, toegang tot snelle en eenvoudige betaalmethoden en een goede Wi-Fi verbinding waren belangrijke eisen die gesteld werden aan een fysieke winkel. Van de bevolking boven de 50 gaf meer dan de helft van de respondenten nog aan vooral goede winkelmedewerkers te kunnen waarderen. Aangezien consumenten door het gebruik van smartphones al weten wat het aanbod is en hoeveel het kost, zijn ze in de fysieke winkels juist op zoek naar betere ervaringen, stelde het onderzoek.

Desondanks gaf ook 32% van de Nederlandse respondenten aan wekelijks of zelfs vaker online aankopen te doen. Vooral de mobiele telefoon zorgt voor een veelbelovende markt, meldt het PwC. 19% van de Nederlandse consumenten gaven aan wekelijks tot dagelijks aankopen te doen via de mobiele telefoon. Voor de jongeren tussen de 17 en 31 jaar, ging het zelfs om 38%. Het percentage mensen dat maandelijks tot dagelijks aankopen doet via de mobiele telefoon lag zelfs op 41%. Voor de jongeren lag dit percentage op 69%. Volgens onderzoek van de Italiaanse online-modewinkel YNAP is dit gunstig voor de markt, aangezien uit een eigen onderzoek blijkt dat mobiele klanten vaker online aankopen doen dan desktopklanten.

De Nederlandse consumenten kunnen wel behoorlijk kritisch zijn, meldt PwC. 36% van de Nederlandse respondenten gaf aan geen verzendkosten te willen betalen. De jongere generatie is hier soepeler in. Van de respondenten onder de 31 jaar, gaf 11% aan niet te willen betalen voor verzending. Bijna de helft van de Nederlanders plaatsten  gratis retournering en vaste leverdatums bij de belangrijkste aspecten in het leveringsproces van een product. Dit gold voor respectievelijk 35% en 36% van de respondenten onder de 31 jaar.

Thema's
Lees ook
Retailers steeds kieskeuriger

Retailers steeds kieskeuriger

In 2018 is er ruim honderdduizend vierkante meter winkelruimte minder opgenomen dan in 2017, meldt de Rabobank in het Rabo Vastgoedbericht 2019. Het aantal winkels nam de afgelopen vijf jaar met 5,7% af. De bank baseert deze informatie op onafhankelijk technologiebedrijf Calcasa. Desondanks leidde deze daling niet tot meer leegstand. Deze...

Sterke omzetstijging woonwinkels

Sterke omzetstijging woonwinkels

De detailhandel zette in februari 4,3% meer om dan in februari 2018, meldt het CBS. De woonsector laat de sterkste groei zien. Winkels in meubels en woninginrichting zetten 7,2% meer om dan in februari 2018. Winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren zetten 9,8% meer om dan het jaar ervoor.  In januari van dit jaar was er ook al sprake...

Sterke toename online shoppen over de grens

Sterke toename online shoppen over de grens

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit is een toename van 32% ten opzichte van 2017, toen het nog ging om 3,8 miljoen consumenten. Het bedrag dat wordt uitgegeven in deze webshops is gestegen van 765 miljoen naar 880 miljoen. Vooral...