Design made by vluchtelingen

home-and-living-vluchteling-300x300

MADE 51 is een initiatief van de UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees), dat traditioneel handwerk van vluchtelingen combineert met hedendaags design. In februari 2018 werd de collectie voor het eerst gepresenteerd tijdens de Ambiente beurs in Frankfurt.

Uitgangspunt van MADE 51 is, dat hoewel vluchtelingen misschien wel alles achter zich hebben moeten laten, ze hun vakmanschap, vaak overgeleverd van generatie op generatie, altijd met zich meenemen. Van de leerbewerking van het Toeareg volk in Burkina Faso tot het fijne borduurwerk van de Syriërs in Libanon.

MADE 51 helpt vluchtelingen om hun ambacht in te zetten, om weer een bestaan mee op te bouwen. Door traditionele vaardigheden te moderniseren en samenwerkingen aan te gaan met merken en ondernemingen, verbindt UNHCR door vluchtelingen gemaakt handwerk met de internationale markt. Het resultaat: uniek design, met als hoger doel de culturele traditie levend houden en de vluchteling weer deel te laten nemen aan de samenleving.

Voor meer informatie: made51.org

Meer over
Lees ook
Niet duurzaam? In de prullenbak

Niet duurzaam? In de prullenbak

Het begon zes jaar geleden met de verkoop van houten kettinkjes. Inmiddels is All Things We Like uitgegroeid tot een designlabel met een visie: spullen maken die iets bijdragen aan de wereld. Voor grafisch ontwerper en oprichter Janneke van der Heijden (37) geldt: ze maakt iets duurzaam en als dat niet kan, gaat het ontwerp de prullenbak in. tekst...

Expositie Maarten Baas

Expositie Maarten Baas

‘Onze’ eigen Maarten Baas in het Design Museum in Gent. De eerste grote solo expositie Hide & Seek van de bekende Nederlandse ontwerper trok in het Groninger Museum meer dan 125.000 bezoekers, en heeft inmiddels zijn intrek genomen bij ‘de buren’. Maarten Baas: Hide & Seek in het Design Museum in Gent toont een overzicht van het veelzijdige...

Alles is bedacht

Alles is bedacht

Alles is bedacht, alles is ontworpen. Tenminste, alle spullen, elke kandelaar, elke vaas, elk glas, elke kapstok, elk kussen en elk tapijt: iemand heeft erover nagedacht. Over vorm, materiaal, kleur, gebruik. In de nieuwe Home & Living besteden we veel aandacht aan degenen die aan het begin van die producten, staan, de ontwerpers. Een is inmiddels...

Stof tot nadenken

Stof tot nadenken

Indian Summer, Enlightenment, Smart Media: in een levendig en inspirerend seminar op 5 juni aanstaande deelt Lidewij Edelkoort haar visie op trends, design, kleur, vorm en materiaal voor het winterseizoen 2019/2020.  Bedoeld voor designers, directeuren, retailers, fabrikanten … voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van zijn of haar organisatie...

Razendsnel de 21e eeuw in

Razendsnel de 21e eeuw in

Multichannel, storytelling, social media, conceptstoreontwikkeling, eventmanagement… De aankomende Tendence heeft een stevig programma met workshops en een Academy voor vakhandelaren, specialisten en kleinere retailers in elkaar gezet. ‘Juist zij zijn de laatste vijf, tien jaar in de problemen gekomen door de crisis en grote ketens met grote volumes....