Woonbranche luidt de noodklok

In een brief aan minister-president Mark Rutte en het kabinet doet de woonbranche een dringende oproep vanaf 3 maart 2021 de woon-, keuken- en badkamerwinkels te heropenen op basis van het protocol ‘Verantwoord Winkelen’ zoals dat is opgesteld door INretail de belangenbehartiger uit Zeist waarmee goed wordt samengewerkt. 
Woonbranche luidt de noodklokLevertijden lopen op en orderportefeuilles lopen leeg
 
De Woonbranche heeft te kampen met nagenoeg lege orderportefeuilles en dreigt tussen wal en schip te vallen bij toekenning van de steunmaatregelen. Daarom luidt de woonbranche de noodklok. Zij zien een veilige en verantwoorde openstelling als enige oplossing voor het behoud van ruim 48.000 banen.
 
“Met onze brief willen we niet ter discussie stellen dat het noodzakelijk is maatregelen te treffen in de strijd tegen het coronavirus, maar tegelijkertijd is er een enorme behoefte aan een positief perspectief voor consumenten en bedrijven,” zegt Nils Beverwijk, VME NL. “Het openstellen van onze winkels moet veilig zijn voor consumenten en de ruim 48.000 Nederlanders werkzaam in de woonbranche. Tot 16 december 2020 hebben we laten zien dat dit kan met de juiste voorzorgsmaatregelen, zoals een actief deurbeleid (maximaal 1 klant per 25 m²), maximale hygiëne, het dragen van mondkapjes en het plaatsen van spatschermen bij kassa’s en verkoopbalies.”
 
Grootschalige detailhandel
De samenwerkende woonretailorganisaties vertegenwoordigen 9.000 woon-, keuken- en badkamerwinkels in Nederland. Deze winkels zijn niet gevestigd in drukke winkelstraten, maar veelal op ruime woonboulevards of in buitenstedelijke gebieden. Ook beschikken de winkels over ruime showrooms en parkeerfaciliteiten, waardoor onderling contact tussen consumenten nihil is. Daarnaast is directe kassaverkoop onder normale omstandigheden maximaal 2% van de omzet, waardoor er geen rijen ontstaan voor de kassa. “De maatregelen vanuit het RIVM zijn altijd streng gehanteerd in de winkels. Er is geen sprake van lichamelijk contact en afstand houden is eenvoudig te regelen door de klantenstroom te monitoren en reguleren,” zegt Henk Klop, Internationale Meubel Groep. “Verder zijn er tijdens de eerste golf binnen ons type winkels geen onbeheersbare klantenstromen of besmettingshaarden geconstateerd.”
 
Urgentie bij consument wordt hoger
Inmiddels neemt de vraag vanuit de consument toe. Winkels worden dagelijks gebeld en gemaild door consumenten met de vraag of ze toch de showroom mogen bezoeken. Er blijkt een grote noodzaak te zijn om een keuken-, badkamer- en maatwerkmeubilair te bestellen in verband met de levertijden en naderende oplevering van een woning. In sommige gevallen is er zelfs sprake van medische noodzaak, door bijvoorbeeld rug- of slaapproblemen die verholpen kunnen worden met een passend matras, hoofdkussen of (relax-)fauteuil. “Click & Collect biedt in deze situaties geen uitkomst. De categorieartikelen die wij verkopen vraagt om voelen, zien en beleven. Hoe goed onze woonadviseurs ook hun best doen aan de telefoon, het zit- en ligcomfort ervaart de consument alleen in de winkel,” zegt Nils Beverwijk.
 
Orderportefeuilles lopen leeg
De levertijden en prijzen lopen op en de orderportefeuilles lopen leeg. Steunmaatregelen vanuit de overheid houden weinig tot geen rekening met de door wereldwijde pandemie opgelopen levertijden en gestegen prijzen voor containers en grondstoffen, waardoor de woonbranche tussen wal en schip dreigt te vallen. Winkels laten in de gefactureerde omzet nu ook dalingen zien, de geschreven omzet is nu gedaald tot een dieptepunt. Een daling van het omzetniveau dat straks niet meer ingehaald kan worden, waardoor er een kaalslag dreigt in de woonbranche. “Bij verlenging van de lockdown groeit de kans op faillissementen enorm. Kerngezonde bedrijven maken zich inmiddels ernstige zorgen over hun voorbestaan door het uitblijven van perspectief en het interen op reserves,” voegt Henk Klop toe.
 
Winkels in België en Frankrijk zijn open
In België en Frankrijk zijn de winkels in de woonbranche al enige tijd heropend. In deze landen wordt maximaal 1 consument per 10 m² ontvangen. Dit is minder vierkante meter in vergelijking met het in Nederland gehanteerde deurbeleid. “Van collega-ondernemers uit België en Frankrijk horen we dat er geen sprake is van ‘funshoppers’, maar van gerichte consumenten met een hoge mate van urgentie,” aldus Nils Beverwijk.
“In 2020 is er geen enkele aanleiding geweest om te veronderstellen dat ons type winkels een risico vormt. Gezien de urgentie voor de winkels, medewerkers én consumenten verzoeken wij dringend om woon-, keuken- en badkamerwinkels vanaf 3 maart te heropenen onder de maatregelen uit het protocol ‘Verantwoord Winkelen’, al dan niet op afspraak (private shopping),” zegt Henk Klop. “We zijn ervan overtuigd dat we, aan de hand van deze maatregelen, veilig en verantwoord open kunnen en zo een bijdrage kunnen leveren aan het herstel van de Nederlandse economie.”
 
De brief aan minister-president Mark Rutte, het kabinet en alle beslissers in het Corona debat is verstuurd namens de samenwerkende woonretailorganisaties, o.a. DMG (Waalwijk), Eijerkamp (Zutphen), Euretco Wonen (Hoevelaken), GARANT Nederland (Rosmalen), Goossens (Veghel), Interring (Venlo), Internationale Meubel Groep (Etten Leur) en VME NL (Amersfoort). Samen vertegenwoordigen zij 9.000 winkels met ruim 48.000 medewerkers.