De comeback van glasmeubelmerken Helderr en Joshh&

Een aantal incidenten in wat de laatste periode van haar bedrijf ZVI Helderr zou worden, maakt op Sandra Gelderland nog steeds indruk. Niet alleen omdat daardoor de familieonderneming, waar ze leiding aan gaf, over de kop ging.
De comeback van glasmeubelmerken Helderr en Joshh&Ook, en misschien wel vooral, omdat "de ontwikkelingen volledig buiten ons om gingen", zegt ze nu. "We zagen het niet aankomen. En we konden het niet doen stoppen." Ze werkt momenteel aan de introductie van een nieuwe collecties glasmeubels, geïnitieerd en ontwikkeld onder de vlag van Van Opdorp Glasspecials uit Den Bosch. De inzet is om de vernieuwde serie nog voor de zomerperiode aan de markt voor te stellen.

Van Opdorp Glasspecials slaagde er in om in januari 2019 de glasmeubelmerken Joshh& en Helderr te verwerven. Het bedrijf van ondernemer Joost van Opdorp bood Sandra Gelderland een betrekking aan accountmanager voor de twee merken en nodigde een aantal personeelsleden van voorheen ZVI Helderr uit te solliciteren naar een baan bij de fabrikant. Andere medewerkers vonden eerder elders al betaald werk. Met het faillissement, uitgesproken in december 2018, zag het er aanvankelijk naar uit dat én de merken én de werkgelegenheid verloren zouden gaan.

De comeback van glasmeubelmerken Helderr en Joshh&Tot fabrikant Van Opdorp zijn belangstelling toonde. Sandra Gelderland: ‘De onderneming is in de kern een familiebedrijf van glaszetters, later werd de dienstverlening uitgebreid met een glasservice. Met de entree van Joost in de onderneming werd aan het aanbod verder verruimd met omvangrijke glasproducties voor plaatsing in onder meer badkamers, trappenhuizen en serres. Al vrij vlot werd duidelijk dat het ging om een serieuze belangstelling. We zijn met de curator vervolgens snel tot zaken kunnen komen.’

Première nieuwe modellen
Met de integratie van de glasmeubelmerken Helderr en Joshh&, voegde Van Opdorp opnieuw een specialiteit aan het bedrijfsaanbod toe. Onder het merk Helderr worden glazen meubels ontwikkeld voor het middensegment. Het label Joshh& presenteert zich met glazen meubels naar een ontwerp van jonge en van gevestigde designers. Gelderland stelt onder de vlag van Van Opdorp Glasspecials de herintroductie van de Joshh& -collectie in het vooruitzicht plus de première van enkele nieuwe modellen die onder Joshh& worden aangeboden.

De comeback van glasmeubelmerken Helderr en Joshh&Buiten de landsgrenzen
Gelderlands voormalige bedrijf ZVI Helderr ontwikkelde zich sinds 1988, het jaar dat de onderneming van start ging, tot specialist in een genre met een geheel eigen karakter. Het bedrijf profileerde zich met een veelzijdig aanbod in meubels van glas, uiteenlopend van tafels tot verlichtingsobjecten tot accessoires en vitrines. Niet alleen op de eigen, Nederlandse markt maar nadrukkelijk ook buiten de landsgrenzen. ‘Het lukte ons om een internationale klantenkring op te bouwen. Al kwamen opdrachten uit verschillende delen van de wereld, we waren met ons bedrijf vooral structureel actief in Zwitserland, Frankrijk, Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk.’ Het bedrijf kwam in serieuze problemen toen klanten in Zwitserland en Frankrijk het in een relatief beperkte tijdsbestek lieten afweten, vertelt Gelderland. ‘We deden jaren zaken met een meubelketen in Zwitserland. Jaren op rij wisten we met elkaar serieuze omzetten te realiseren. Tot in een betrekkelijk korte tijd de afnames minder en minder werden en we een belangrijke afnemer verloren zagen gaan. We zagen niet tijdig in, dat er ondanks de periode van gezamenlijk succes geen orders meer door zouden komen.’

Belangrijke markt
Ze wijst op een voor haar onderneming niet minder dramatische ervaring met een distributeur voor de Franse markt. ‘Frankrijk werd mede door de samenwerking met dit bedrijf voor ons een belangrijke markt. Met het beleveren van de groothandel werden verspreid over het land ruim 120 dealers bediend, goed voor een omzet van tonnen per jaar.’ De export naar Frankrijk viel in een relatief korte tijd volledig weg. ‘Het bedrijf werd geleid door een ondernemer op leeftijd. Hij besloot op enig moment met de groothandel te stoppen en met pensioen te gaan. Zijn goed recht uiteraard, ware het niet dat de handelspartners niet tijdig van het besluit op de hoogte werden gesteld.’
De comeback van glasmeubelmerken Helderr en Joshh&Ze had met haar bedrijf ‘sneller’ maatregelen moeten treffen, zegt ze, om het verlies aan omvang en waarde van de orderstroom enigszins te kunnen compenseren. ‘Dat is met de kennis van nu vrij makkelijk vast te stellen, zeker. De realiteit is anders. Omdat je op het moment zelf de volledige situatie en de mogelijke consequenties daarvan niet kunt overzien. En omdat we toen we voor voldongen feiten waren geplaatst, als onderneming niet genoeg vet op de botten hadden om de tegenslagen op een acceptabele manier op te kunnen vangen.’

Orders geactiveerd
Gelderland en haar mensen hebben de afgelopen maanden gewerkt aan de presentatie namens Van Opdorp Glasspecials van de nieuwe collecties van Helderr en Joshh&. ‘We hebben veel support gekregen van opdrachtgevers en leveranciers, partijen die ook eerder al zaken met ons deden. Een groot aantal klanten is bij ons gebleven, sterker nog, orders werden weer geactiveerd.’

Met het faillissement van ZVI Helderr werd ook de werkvoorraad glas afgestoten. De aanleg van een nieuwe voorraad is de afgelopen periode met de nodige voortvarendheid opgepakt. ‘Ik mag wel zeggen dat alle leveranciers weer met ons in zaken zijn. Met de inzet van alle betrokkenen is de achterstand stap voor stap weggewerkt. Deze zomer staan we er weer.’ Dat de onderneming prioriteit heeft gegeven aan het normaliseren van de productie, is deels ingegeven door de verwachtingen omtrent de marktrespons op de nieuwe collecties onder de merken Joshh& en Helderr. De collecties omvatten een aantal succesvolle modellen plus enkele nieuwe stukken.

IMM 2020