Meesterlijke ontwerpen

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. Deze uitspraak van Goethe is niet alleen van toepassing op de ontwerpen van Els Kuijt, het past ook goed bij haar manier van werken. Liefst houdt zij het klein om alles in de hand te houden.

Meesterlijke ontwerpenMeesterlijke ontwerpenMeesterlijke ontwerpen

Een blik op de ontwerpen van Els Kuijt en het is duidelijk waardoor zij geïnspireerd wordt. De eenvoud van de Bauhaus-beweging en vooral de Franse architect-ontwerper Charlotte Perriand zijn ook in haar meubelstukken terug te zien. ‘Charlotte Perriand is een beetje ondergesneeuwd door haar samenwerking met Le Corbusier, maar ik vind het interessant hoe zij de link legt tussen architectuur, collages en meubels.’

Maar bovenal zijn het de kleuren en de eenvoud die haar inspireren. ‘De kleuren, het versimpelen van zaken en het zichtbaar maken van constructie, daar houd ik erg van. Niet dat je direct aan de constructie kan aflezen hoe iets in elkaar zit, maar je gaat het je wel afvragen. Je wordt getriggerd om verder te kijken. Dat zie je in mijn meubels ook terug.’

Oog voor detail

Kuijt was al kind ook al veel bezig met tekenen, met een oog voor detail. Ze ging naar het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam als opstapje om daarna op de kunstacademie terecht te kunnen komen. Uiteindelijk studeerde ze in 2011 af als interieurarchitect aan de Willem de Kooning Academie.

‘Ik had altijd al wel een oog voor detail en kleur. Als ik door de stad loop raak ik geïnspireerd door vervallen panden, panden met een verhaal’, vertelt ze. ‘Maar op de Willem de Kooning Academie heb ik het ontwerpvak geleerd. Ik wilde vrijheid in ontwerpen en ben daar kwijt geraakt dat ik volgens de regels moet werken. En ik heb daar geleerd om ontwerpen direct te voeren.’

Tweedehands kleding

Na haar afstuderen, we zaten toen nog in de staart van de financiële crisis, heeft ze met een medestudent eerst een modelabel opgericht en veel tweedehands kleding in- en verkocht om zelfstandig te kunnen werken en tegelijk het geld te verdienen dat nodig was om haar eigen studio en werkplaats te kunnen oprichten.

Sinds 2015 richt ze al haar aandacht op het ontwerpen van meubels en interieurs. ‘Ik werk in een verzamelpand voor kunstenaars en meubelmakers in de Spaanse Polder, Rotterdam. We delen een gemeenschappelijke ruimte om in te werken en hebben ook ieder een eigen werkplaats. Zeven jaar heb ik nu al volledig zo kunnen werken.’

Ze werkt in opdracht voor onder andere organisaties als OMI Rotterdam, Rietveld Academie en Stedelijk Amsterdam, en daarnaast vooral in opdracht voor particulieren. ‘Ik vind het prettig dat de mensen mij in huis halen, zij hebben zo ook weer invloed op mij. Ze dagen me uit. Ik heb zelfs een klant waarvoor ik meerdere ontwerpen heb gemaakt. Zij sparen speciaal voor mij. Dat vind ik heel gaaf.’

Inspiratie

Bij haar werk laat ze zich inspireren door wat ze ziet, bij klanten of elders. ‘De kast met gekleurde schacht komt van een vervallen flat die ik heb gezien in Berlijn. De schacht in de kast is de vertaling van de liftschacht in de flat – en het houd ook de kast bij elkaar. Zo vertaal de flat naar een heel heldere vorm.’ De kast oogt wat onaf misschien, net als de bank met lattenframe die aan de achterzijde een wat open ruimte biedt. ‘Ik vind het soms ook zonde hoe ontwerpen volledig worden voltooid. Ik zet een basis neer waarmee ik tevreden en laat het aan de mensen om zelf te bepalen wat ze daarmee willen doen. Ik wil ruimte laten voor gebruik.’

In de ruimte

Zo kan in de achterzijde van de bank makkelijk een plant worden gezet. ‘Een ander kenmerk van mijn meubels is dat ze graag in de ruimte staan, ze zijn van alle kanten interessant om te gebruiken. Het is een speelsheid die in veel van mijn ontwerpen is terug te vinden. Dat maakt het meubel ook interessant als het in een ruimte staat.’

Het levert veelal kleurige en herkenbare ontwerpen op, die best een breed publiek zullen aanspreken. ‘Ik weet zeker dat mijn meubels goed zouden verkopen, maar ik vind het moeilijk die stap te zetten. Het lijkt me leuk om erover te praten met labels of producenten, maar dan zou ik dit wel onder mijn eigen voorwaarden willen doen, waarbij mijn ontwerpen zich kunnen blijven ontwikkelen.’

Tekst: Mark van der Heijden