Damestas als inspiratiebron

Jan Frantzen werkte medio jaren zestig van de vorige eeuw bij de legendarische meubelwinkel Pander. Daar verkocht hij meubels van merken als Artifort, Pastoe, Leolux, Poltrona Frau en Baxter. Ruwweg een halve eeuw later gaan diezelfde topmerken weer door zijn handen, maar nu als restauratieobjecten. Zie hier de cirkelgang van een intensieve meubelcarrière. 
Damestas als inspiratiebronNa zijn Panderperiode zou Frantzen senior uiteindelijk een eigen zaak beginnen: Jan Frantzen Art Deco en Exclusief Meubelen in Zevenhuizen. De zaak was succesvol en enige tijd geleden nam zoon Jan Frantzen junior het stokje over van zijn vader. Ondertussen bleef het succes maar stijgen en werd extra magazijnruimte een noodzaak. Die extra magazijnruimte vonden vader en zoon in het nabijgelegen Moerkapelle. De ruimte aldaar was echter gigantisch en dat genereerde een nieuw plan.
 
Tijdloos in hun uitstraling
Jan senior: “Eén jaar geleden besloten we de helft van die enorme ruimte te gaan gebruiken als magazijn en de andere helft als verkoopruimte. En als we dan toch die 1200 vierkante meter grote verkoopruimte hebben, dan is het misschien een aardig idee om in het kader van de circulaire economie daar iets mee te gaan doen. Je kunt een soort kringloopachtige formule gaan hanteren, maar eigenlijk wilden we ons uitsluitend richten op exclusieve vintage, ontworpen door gerenommeerde ontwerpers en tijdloos in hun uitstraling.
Meubels die stuk voor stuk handmatig zijn vervaardigd door de doorgewinterde ambachtslieden van toen, die wisten waar ze mee bezig waren. Wij laten wat dat puur ambachtelijke betreft de oude tijden herleven. Onze stoffeerders zijn namelijk eveneens pure ambachtslieden, de jongste is 64. Dus die hebben stuk voor stuk de oude technieken nog steeds in de vingers. We hebben deze vintage-tak Star Class gedoopt en Star Class is echt ‘mijn plekkie’ binnen het bedrijf van mijn zoon.”
 
Damestas als inspiratiebronDamestas als inspiratiebron 
Inspiratie kent soms onverwachte aanvliegroutes. “Een tijd terug wilde mijn vrouw een damestas kopen van een van de betere merken. Dus wij zo’n zaak in de PC Hoofdstraat in. Mijn vrouw ziet een tas en vind hem wel of niet mooi. Maar ik kijk met andere ogen naar zo’n tas en zie bijvoorbeeld een klepje waarin heel speels gebruik is gemaakt van leer. Dan krijg ik het idee om zo’n combinatie te gebruiken voor een specifieke stoel. Dus dat onderdeel van die handtas was uiteindelijk de inspiratiebron voor herstoffering van een stoel. Dat had zo’n tassenontwerper nooit kunnen bedenken. En als een klant vanwege die toegepaste combinatie juist die stoel wil hebben, is het natuurlijk helemaal leuk.”

Lees het volledige interview met Jan Frantzen in Meubel + nr 4.