Toename consumentenbestedingen

Vakbladen.com-stijgende-grafiek-300x300-250x250

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), groeide de Nederlandse economie in de eerste drie maanden van dit jaar met 0,5 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2017. Toen was er een groei van 0,7 procent, die vooral veroorzaakt werd door de toename van binnenlandse consumentenuitgaven.

Vergeleken met de cijfers van een jaar eerder groeide het bbp met 2,8 procent.

Ondanks dat de economie in het eerste kwartaal dus iets minder hard groeide, heeft econoom Piet Hein van Mulligen van het CBS een goed beeld aangaande de Nederlandse economie. "Dat was al goed en dat zet door. De groei van de economie ligt op koers om weer de economische groei van 2017 te behalen."

Opmerkelijk zijn de consumentenuitgaven in de eerste drie maanden van dit jaar. Consumenten gaven in het eerste kwartaal van 2018 ruim drie procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent de grootste groei in meer dan 17 jaar. Daarnaast is het zo dat consumenten al 16 kwartalen achter elkaar meer besteden dan een jaar daarvoor.

Volgens Van Mulligen wordt de toenemende consumptie nogal breed gedragen. "Met name aan duurzame  consumentengoederen besteden Nederlanders meer geld, zoals aan auto's, elektrische apparaten en woninginrichting, maar ook aan horeca en kleding. De consument merkt in zijn portefeuille nu ook dat het beter gaat.''

In het eerste kwartaal besteden bedrijven tevens meer in vaste activa. Dit zijn zaken die langer dan een jaar worden gebruikt in een productieproces. Denk hierbij aan bijvoorbeeld software, machines en vervoersmiddelen. Het betreft hier een toename van meer dan 6 procent in vergelijking met dezelfde tijdspanne in 2017.

Tevens groeide in de eerste drie maanden van 2018 de export, maar de import was nog groter.

Voor de eerste keer in meer dan twee jaar zorgde het exportsaldo voor een negatief effect op de groeicijfers.

De export van goederen en diensten kwam in het eerste kwartaal bijna 4 procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2017. De import nam in de eerste drie maanden met ongeveer 5 procent toe.

Er zijn in de eerste drie maanden vooral meer machines, chemische producten en transportmiddelen door Nederlandse bedrijven uitgevoerd.

De bouwnijverheid vertoonde van alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal met 6,1 procent de grootste productiegroei. Deze werd voornamelijk veroorzaakt door woningbouw. In de ranglijst staat de zakelijke dienstverlening op plaats twee met een stijgingscijfer van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. In de Nederlandse industrie werd er in de eerste drie maanden van 2018 4 procent meer geproduceerd. Vooral de productie van machines, transportmiddelen alsmede chemische producten nam toe.

Lees meer artikelen over
Gerelateerde artikelen
Omzet woonbranche stabiel

Omzet woonbranche stabiel

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting hebben ongeveer hetzelfde omgezet als in augustus 2017, aldus het CBS. De winkels in kleding realiseerden in augustus de grootste omzetstijging....

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in augustus 2018 3,1 procent hoger dan in augustus 2017, aldus het CBS. De gemiddelde dagproductie neemt al drie jaar elke maand toe ten opzichte van een jaar eerder.  De productie van de transportmiddelenindustrie groeide in augustus 2018 het sterkst en produceerde in augustus 2018 bijna...

Steeds vaker online winkelen

Steeds vaker online winkelen

In Nederland winkelde in 2017 79% van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Dit overstijgt het Europees gemiddelde. In Europa winkelde 57% van de burgers dat jaar online. Nederland zit met deze cijfers in de top vijf van EU-landen, aldus het CBS. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon. Daar winkelde in 2017 82% van de bevolking online.  Het...

Meer uitgaven, maar minder positief

Meer uitgaven, maar minder positief

Nederlandse consumenten hebben in juni ongeveer 3% meer besteed dan een jaar eerder, meldt het CBS. Vooral de uitgaven aan duurzame goederen zijn in juni toegenomen. Men gaf ongeveer 4,5% meer uit aan duurzame producten dan in juni 2017. Daarnaast gaf men meer uit aan o.a. voedingsmiddelen, energie, water en diensten. Het consumentenvertrouwen is echter...

Lichte plus woonbranche juni

Lichte plus woonbranche juni

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dit maakte het CBS vandaag bekend. De omzet van de woonbranche groeide met 1,6 procent in vergelijking met juni 2017. Daarnaast deden winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren...