stijging omzet, daling vertrouwen

approve-1254550_640-250x193

De detailhandelsomzet steeg in het eerste kwartaal met 2,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toch daalde het vertrouwen van ondernemers in de sector sterk. Met dit nieuws komt het CBS vandaag.

Vooral supermarkten, drogisten en meubelverkopers deden het goed. Kleding, elektronica en speelgoed waren juist minder in trek. De omzet van de detailhandel groeit al zeventien kwartalen op rij, met de hoogste groei in het derde kwartaal van 2017 (5 procent). De huidige toename is de laagste sinds het derde kwartaal van 2016.

De non-foodsector groeide in de eerste drie maanden licht, met 0,9 procent meer omzet dan een jaar geleden. Meubelwinkels en drogisterijen deden het vooral goed, met een groei van respectievelijk 4,8 en 4 procent. Net als eerdere jaren stegen de internetverkopen veel sterker dan die in fysieke winkels. De groei was in het eerste kwartaal zelfs 21,7 procent. Vooral de online verkopen van de zogenoemde multichannelers namen toe. Dit zijn ondernemers voor wie de webshop een nevenactiviteit is naast de verkoop in fysieke winkels. Hun omzetgroei was 25,8 procent. Internetwinkels zonder fysieke filialen zagen 19,3 procent meer omzet.

Het vertrouwen van de ondernemers in de branche was aan het begin van het tweede kwartaal aanmerkelijk lager dan bij de start van 2018. De vertrouwensindicator zakte in die periode van 14,8 naar 2,4. Die daling wordt onder meer veroorzaakt door afgenomen omzetverwachtingen en –realisaties, aldus het CBS.

Lees meer artikelen over
Gerelateerde artikelen
Omzet woonbranche stabiel

Omzet woonbranche stabiel

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting hebben ongeveer hetzelfde omgezet als in augustus 2017, aldus het CBS. De winkels in kleding realiseerden in augustus de grootste omzetstijging....

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

Gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie stijgt

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in augustus 2018 3,1 procent hoger dan in augustus 2017, aldus het CBS. De gemiddelde dagproductie neemt al drie jaar elke maand toe ten opzichte van een jaar eerder.  De productie van de transportmiddelenindustrie groeide in augustus 2018 het sterkst en produceerde in augustus 2018 bijna...

Steeds vaker online winkelen

Steeds vaker online winkelen

In Nederland winkelde in 2017 79% van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Dit overstijgt het Europees gemiddelde. In Europa winkelde 57% van de burgers dat jaar online. Nederland zit met deze cijfers in de top vijf van EU-landen, aldus het CBS. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon. Daar winkelde in 2017 82% van de bevolking online.  Het...

Recticel overweegt webshop

Recticel overweegt webshop

Met Recticel (o.a. schuimvullingen) als geheel gaat het goed, met de afdeling slaapcomfort een stuk minder, met een dalende omzet en winst in het eerste halfjaar van 2018. In De Tijd van 29 augustus komt topman Olivier Chapelle aan het woord, die een aantal oorzaken noemt van de druk op de cijfers. En hij zegt een eigen webshop te overwegen om consumenten...

Meer uitgaven, maar minder positief

Meer uitgaven, maar minder positief

Nederlandse consumenten hebben in juni ongeveer 3% meer besteed dan een jaar eerder, meldt het CBS. Vooral de uitgaven aan duurzame goederen zijn in juni toegenomen. Men gaf ongeveer 4,5% meer uit aan duurzame producten dan in juni 2017. Daarnaast gaf men meer uit aan o.a. voedingsmiddelen, energie, water en diensten. Het consumentenvertrouwen is echter...