Opvallend op Heimtextil 2018

nbbvm3-thumbnail_Heimtextil-Micro-Home-Urban-225x300

Walhalla van textiel... Met Heimtextil was Frankfurt een week lang het textielwalhalla van de wereld. Duizenden internationale exposanten van allerlei pluimage toonden in elf immense hallen hun nieuwste collecties, technieken en dessins. Wat viel interieurstylist Nathalie Schalke op?

De toekomst… Nieuwe technologieën maken het mogelijk dat textiel in de toekomst een meer communicerende rol kan vervullen. Zo kunnen we binnenkort via de stof in onze handtas onze mobiele telefoon opladen. Ook is er de Commuter Trucker Jacket – van Google samen met Levi’s – waarmee je via de mouw je telefoon kunt bedienen. En er zijn interieurstoffen waarin dimbare led-verlichting is verwerkt.

De stad… Momenteel woont meer dan de helft van de wereldbevolking in grote steden en als de migratie van platteland naar steden zich zo blijft voortzetten, woont eind 21ste eeuw nagenoeg iedereen in een (mega)stad. Met alle gevolgen voor de manier waarop we ons leven inrichten.

Recycle, re-use & remake… Door de verstedelijking groeit ons afval, maar we gebruiken het als grondstof voor nieuwe woningen, bouwmaterialen, meubelen en accessoires. De filosofie van One man’s trash, another man’s treasure is het toppunt van sustainability. Handmade, ambachtelijk, uniek, rauw en opnieuw gemaakt is de trend.

Weelderig & overdadig... van vloer tot plafond zijn de materialen rijk gedecoreerd, zacht, luxe en comfortabel. Boutique, barok, boudoir en art nouveau-sferen worden gekenmerkt door luxe, weelderigheid en overvloed.

Aaibaar… Zachtheid, aaibaarheid en comfort zijn de belangrijkste waarden in de trend waarin voor tender, love & care een hoofdrol is weggelegd. Dat vraagt om grote leefkussens en ultrazacht beddengoed.

Lees meer artikelen over
Gerelateerde artikelen
Trendlezing: Spotlight op het Accessoire

Trendlezing: Spotlight op het Accessoire

In de lezing Spotlight op het Accessoire door Ellen Haeser (Studio Haeser) staan accessoires centraal. Of liever: de rol van het accessoire, in een tijd waarin we allemaal beseffen dat we zowel op kleding als interieurgebied wel wat mogen consuminderen. Haeser, al jaren werkzaam in de textiel, mode en lifestyle branche gaat in op trends en toepassingen,...

Cursus meer doen met groen!

Cursus meer doen met groen!

Ondertussen is groen onmisbaar in onze interieurs. En dan gaat het niet over groene meubels of groene muren, maar groene planten! De plant is jarenlang weggeweest, maar staat nu weer volop in de belangstelling. Niemand kijkt meer op van de term urban jungle en ook in de retail en horeca heeft het groenvirus toegeslagen. Hoe komt dit? Wat zijn de sociale...

Alles is bedacht

Alles is bedacht

Alles is bedacht, alles is ontworpen. Tenminste, alle spullen, elke kandelaar, elke vaas, elk glas, elke kapstok, elk kussen en elk tapijt: iemand heeft erover nagedacht. Over vorm, materiaal, kleur, gebruik. In de nieuwe Home & Living besteden we veel aandacht aan degenen die aan het begin van die producten, staan, de ontwerpers. Een is inmiddels...

Stof tot nadenken

Stof tot nadenken

Indian Summer, Enlightenment, Smart Media: in een levendig en inspirerend seminar op 5 juni aanstaande deelt Lidewij Edelkoort haar visie op trends, design, kleur, vorm en materiaal voor het winterseizoen 2019/2020.  Bedoeld voor designers, directeuren, retailers, fabrikanten … voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van zijn of haar organisatie...

Twaalf trends voor kerstmis, door trendwatcher Sandra Könings

Twaalf trends voor kerstmis, door trendwatcher Sandra Könings

Op Christmasworld waren twaalf duidelijke trends te ontwaren. Op de beurs in Frankfurt  was zoals gebruikelijk veel traditioneel kerstspul te vinden in rood en wit. Zeker voor de Duitse markt blijven deze kleuren altijd populair. Verder was de alomtegenwoordige trend hygge zichtbaar en werd duidelijk dat met kerst heel veel mag: hout, goud, groen...