Klantervaring: trends 2018

nb25-shutterstock_559455997-250x166

IT-bedrijf Cognizant ziet enkele duidelijke trends op het gebied van klantervaring in de retail voor het komende jaar. Technologie is het sleutelwoord.

De chatbot wordt een belangrijke tool om producten te vinden, zoeken en kopen. Dit is in­tel­li­gen­te soft­ware die als vir­tu­e­le chatpartner kan deel­ne­men aan een dis­cus­sie op een chat­site. Rond 2020 maken ruim twee miljard mensen regelmatig gebruik van chatbots.

Veel consumenten doen eerst online onderzoek voordat ze een product kopen. Het is dus belangrijk dat de fysieke en digitale klantervaringen zijn geïntegreerd. Door nieuwe technologieën te gebruiken als chatbots, mobiele betaaloplossingen of een magische spiegel die meteen een bijpassend accessoire toont als je een kledingstuk past, trekt je winkel zowel on- als offline meer bezoekers.

Als je technologie goed integreert in je fysieke winkel, verhoog je de klantervaring én de verkoop. Rebecca Minkoff introduceerde bijvoorbeeld interactieve touchscreens waarmee klanten producten kunnen selecteren om die vervolgens naar de paskamer te laten brengen. De paskamers bevatten ook interactieve passpiegels die de verlichting aanpassen, het kledingstuk in een andere maat of kleur laten zien en de mogelijkheid bieden contact op te nemen met de verkopers. Hierdoor steeg de verkoop bij Rebecca Minkoff winkel tot wel 200 procent.

In de nabije toekomst maken robots kleding op maat. Klanten laten bijvoorbeeld een 3D-bodyimage maken en geven hun voorkeuren door. Op basis hiervan wordt snel en goedkoop het perfecte kledingstuk gemaakt. (Bron: Retailtrends. Beeld: Shutterstock.)

 

Lees meer artikelen over
Gerelateerde artikelen
Comfort belangrijkste trend op imm cologne

Comfort belangrijkste trend op imm cologne

Interieurtrends zijn meestal al voorafgaand aan een beurs duidelijk. Ook in aanloop naar imm cologne valt de organisatie op voorhand al een en ander op. Comfort is in ieder geval een veel voorkomende term die terug te zien is, maar dan wel comfort in al zijn facetten. Dit is natuurlijk geen nieuwe trend, maar de organisatie constateert ook andere...

Interzum 2015: Nieuwe trends, materialen en technieken

Interzum 2015: Nieuwe trends, materialen en technieken

De tweejaarlijkse beurs voor toeleveranciers voor de meubel- en interieurbranche, vond dit jaar plaats van 5 tot en met 8 mei in de Koelnmesse in Keulen. Op het gebied van slapen is er veel te zien tijdens deze beurs; bedveren in alle soorten en maten, schuim, latex, textiel, verpakkingsmachines, snijmachines, noem maar op. Maar wat zijn de nieuwe trends,...

Trends Intirio 2015

Trends Intirio 2015

Van 1 tot en met 4 februari 2015 opent de vakbeurs Intirio haar deuren in Gent. Het trendthema van Intirio is dit jaar: Attention. De organisatie omschrijft dit als volgt: “Aandacht is vandaag een schaars goed. Overprikkeling en een overaanbod aan informatie, maken het steeds moeilijker om de aandacht van de potentiële koper te trekken. Maar meer en...

Trend: Interieurs worden kleurrijker

Trend: Interieurs worden kleurrijker

In het trendreport van Ikea over de herfst van 2014 is te lezen hoe de maatschappelijke trends het interieur beïnvloeden. Belangrijkste conclusies: meer kleur in huis en een nieuwe huiselijkheid in de vorm van zelf groenten en kruiden kweken. De comeback van kleur en thuis je eigen groenten en kruiden kweken. Ikea brengt woontrends in kaart in het...