Teken aan de wand

Mila Novo

Nog maar anderhalf jaar is ze bezig. En toch stromen de opdrachten al binnen. Milla Novo ontwerpt en knoopt haar exclusieve wandkleden zelf, volledig met de hand. Genoeg krijgt ze er voorlopig nog niet van. ‘Hoe groter het wandkleed, hoe beter’.

Waarom heb je besloten je hiermee bezig te gaan houden?

‘Mijn ouders komen allebei uit Chili. Mijn oma behoorde tot de Mapuche Indianen. Handwerken is een belangrijk onderdeel van deze cultuur, dus ik ben er zo’n beetje mee opgegroeid. Ik merkte wel dat ik goed was in deze technieken. Op een gegeven moment dacht ik, wat gaaf dat ik dat kan. Daar wil ik meer mee doen. Zo ging ik aan de slag met het ontwikkelen van mijn eigen stijl. Steeds strakker en groter werden mijn wandkleden.’

En toen is het behoorlijk snel gegaan...

‘In 2017 werd ik uitgenodigd om naar de Salone del Mobile in Milaan te komen. Daar presenteerde ik mijn gouden wandkleed van drie bij twee meter. Daarvoor had ik speciale goudkleurige touwen laten produceren. Toen dacht ik nog dat het misschien wel mijn enige kans zou zijn om mezelf te laten zien. Die wilde ik niet ongemerkt voorbij laten gaan. Ik ga voor goud, besloot ik.’

Goud dus. Werk je daar vaak mee?

‘Goud, maar ook brons- en staalkleurig. Toch ben ik het meest fan van zwart en van neutraal, en dus onbewerkt touw. Mijn wandkleden zijn meestal 100% katoen. Maar ik moet zeggen dat ook metallic mij steeds meer begint te trekken. Mensen vragen zich af of het ijzer is. Het is geen metaal, terwijl het wel dezelfde glamour heeft. Glitter en glamour, daar hou ik  van.’

Waar let je op, als je een nieuw wandkleed ontwerpt?

‘Ik haal veel inspiratie uit de symbolen die gangbaar zijn in de Mapuche-cultuur. Mapuche-indianen hebben allerlei symbolen die terugkomen in hun kleding of hun bekers. Die symbolen verwerk ik in mijn kleden. Ze laten zien waar ik vandaan kom en zijn deel van mij. Maar mijn klanten zijn ook een belangrijk onderdeel van het verhaal dat ik met mijn wandkleed wil vertellen. Ik ga altijd met hen in gesprek en op zoek naar iets persoonlijks. Dat probeer ik vervolgens te verwerken in het wandkleed. Daarnaast vind ik het belangrijk om bij mensen thuis te komen. Zo kan ik zien welke stijl ze mooi vinden. Uiteindelijk weet elke klant mijn creatieve proces wel te prikkelen met zijn of haar verhaal.’

Heb je daar een voorbeeld van?

‘Een Marokkaanse klant was erg enthousiast over het symbolisme in mijn kleden. Om ook een stukje van zijn cultuur in het kleed voor hem te verwerken, ben ik gaan kijken naar Marokkaanse Berbers. Wat voor lijnen en figuren komen er terug in die kleden? Wat betekenen ze? Zo heb ik me laten inspireren en een aantal van die kenmerken in mijn wandkleden terug laten komen. Een andere klant liet me een ketting zien die hij altijd droeg, met een symbool uit Brazilië. Als ik zoiets zie, begint het bij mij al te borrelen.’

Tekst: Simone van der Lee 

 

 

Thema's
Lees ook
Nieuwe Nederlandse meesters in Milaan

Nieuwe Nederlandse meesters in Milaan

Oud-studenten van het HMC presenteren hun werk in Milaan tijdens de Salone del Mobile 2019. Zij staan als enige Nederlandse (vak) school voor de woon- en meubelbranche tussen ontwerpers, ambachtelijk producerende bedrijven en ontwerpbureaus in het Palazzo Francesco Turati, onder de titel Masterly - The Dutch in Milano. Hiermee wordt het Nederlandse...

Opening Urban Cotton Atelier

Opening Urban Cotton Atelier

Het Urban Cotton Atelier opent op 1 december zijn deuren op de Papaverhoek 25 in Amsterdam-Noord. Urban Cotton is een platform voor creatief talent, ontstaan in 2016. In het nieuwe atelier in Amsterdam-Noord worden verschillende kunstwerken aangeboden, waaronder wandkleden, fotografie, multimediawerken en schilderijen. Hiermee wil Urban Cotton het...

Surrealistisch

Surrealistisch

Het bedrijf Abet Laminati uit IJsselstein zag het eigen hogedruk laminaat verwerkt worden in het object ‘Reflections of the Golden Age’, een museale installatie van Carina Riezebos.   Het werk werd getoond in ‘Masterly - The Dutch in Milano’ tijdens de Salone del Mobile. Fotograaf Edland Man raakte zodanig geïnspireerd door de presentatie dat...