Te ruim in het jasje

juridisch

Na lang zoeken koos de klant in een meubelzaak voor een strak model bank. Hij was gecharmeerd van het heldere en moderne ontwerp. Op aanraden van de ondernemer koos hij een geschikte stof en enkele weken later was het zover. De klant was de trotse eigenaar van twee nieuwe banken.

Behoorlijk geschrokken was de klant dus toen er zich al snel enkele lelijke plooien begonnen te vormen. Bovendien waren de naden ook niet goed afgewerkt, bleek bij een verdere controle. De ondernemer leek gelukkig begrip te hebben voor de klachten van de klant. We gaan de problemen in de eigen stoffeerderij verhelpen, geeft het bedrijf aan. Na terugkeer van de banken lijken de problemen verholpen. Alles is weer koek en ei. Maar dat duurt niet lang. Al snel keert de plooivorming terug, Toch wil de ondernemer de banken niet opnieuw terugnemen. En dat was niet volgens de afspraak, vindt de klant. De ondernemer had namelijk aangegeven de banken desnoods naar de fabrikant terug te sturen, mocht het in de stoffeerderij niet opgelost kunnen worden. De ondernemer dient het probleem alsnog op te lossen. De klant eist dat de ondernemer de banken kosteloos herstoffeert met een nieuwe stof. Alleen wanneer de nieuwe stof duurder uitvalt dan de eerste stof is de klant bereid om de ondernemer dit verschil te betalen.

Ongepast

Totaal onredelijk, zo stelt de ondernemer. De servicedienst van de fabrikant heeft de klachten van de klant zonder te aarzelen afgewezen. En toch is de ondernemer zo vriendelijk geweest de bekleding van de banken op verzoek van de klant wat aan te spannen. Nu kunnen zij deze niet meer verder helpen: de banken zijn immers in orde. Met de wijze van stoffering is niks mis; ze past precies bij het model. Als de klant graag wil dat de bank wordt hergestoffeerd, is hij daartoe bereid, maar dan verwacht hij wel een bijbetaling van 2000 euro voor de extra kosten.

Voor de commissie is het duidelijk. Hier moet een deskundige aan te pas komen. Deze hoeft niet lang naar de banken te kijken om tot het oordeel te komen dat de klachten van de klant niet onterecht zijn. De banken zitten ‘te ruim in hun jasje’, merkt hij op. Hierdoor maakt het ontwerp een rommelige indruk, terwijl de ontwerper juist een strakke uitstraling voor ogen had. De plooien in de zittingen, armen en ruggen, passen totaal niet bij het ontwerp van de banken en herstel is nodig, vindt hij. De hoezen moeten opnieuw worden gestikt en de bekleding moet worden vervangen door een geschiktere stof.

Betrouwbaar advies

Voor de commissie is helder dat de klant niet verantwoordelijk is voor het kiezen van de ongeschikte stof. De verkoopster had hem deze immers aangeraden en het is logisch dat de klant vervolgens vertrouwt op de deskundigheid van deze werknemer. Het is aan de ondernemer om de klant van goed en betrouwbaar advies te voorzien. De fabrikant heeft te weinig rekening gehouden met de eigenschappen van deze stof en deze plooivorming is het resultaat. De commissie oordeelt daarom dat de ondernemer de banken inderdaad opnieuw moet laten stofferen met een stof naar keuze van de klant. Mocht de stof duurder uitvallen, dan betaalt hij het verschil aan de ondernemer. Mocht de nieuwe stof goedkoper uitvallen, dan is het aan de ondernemer om dit verschil terug te betalen aan de klant. Dit moet binnen twaalf weken gebeuren, concludeert de commissie. Tijd dus om deze ongelukkige banken in een beter passend jasje te steken.

 

 

Lees ook
INretail zoekt nieuwe leden geschillencommissie Wonen

INretail zoekt nieuwe leden geschillencommissie Wonen

INretail is naarstig op zoek naar woonondernemers die een bijdrage willen leveren aan het beslechten van geschillen tussen detaillisten en consumenten. De branchevereniging nodigt ondernemers nadrukkelijk uit om zitting te nemen in de Geschillencommissie Wonen. INretail schetst in de melding van de vacature dat de ‘kandidaat bemiddelingsdeskundige’...

Naam meubellijn niet zomaar vrij te gebruiken

Naam meubellijn niet zomaar vrij te gebruiken

Zeker in de meubelbranche worden productlijnen vaak aangeduid met een eigen naam. Deze namen worden door bedrijven als ‘vrij’ beschouwd: iedereen gebruikt dergelijke namen, dus mag ik dat ook. Een Duitse meubelmaker kwam laatst echter pijnlijk met zijn vingers tussen de (keuken)deur! Bij de rechtbank Den Haag stonden recent de Italiaanse...

Alternatieve invulling voor Geschillencommissie Wonen

Alternatieve invulling voor Geschillencommissie Wonen

Branchevereniging INretail onderzoekt een alternatieve invulling voor 'de Geschillencommissie Wonen'. Deze commissie is de grootste kostenpost van het keurmerk CBW-erkend en de subsidie vanuit de overheid wordt teruggeschroefd.  Reden voor INretail om na te denken over hoe het anders kan. Daarom is er nu de mogelijkheid om je aan te melden voor...