Reguliere winkel heeft afgedaan

e-commerce

Retailspecialisten van Rabobank winden er dit keer geen doekjes meer om. In de jongste analyse van de bewegingen in de detailhandel worden nauwelijks nog genuanceerde formuleringen gebruikt. Rabobank brengt elke maand een update uit van de retailmarkt. In de beschouwing over de maand juli geven analisten aan, dat retailondernemers voortvarendheid dienen te laten zien wanneer ze op korte termijn met hun bedrijf nog willen bestaan.

Is het zo erg? Zeker, als we de bankanalisten willen geloven. ‘De retailsector is in fundamentele transitie door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie.’ Is de boodschap ook zo dringend? Nou, als de bank het heeft over iets dat ‘moet’, dan is het zeker dringend. ‘Retailers moeten actief inspelen op veranderingen door te blijven innoveren. Retailers dienen eveneens onderscheidende, relevante formules te ontwikkelen met voldoende reikwijdte en gericht op (inter)nationale groeipotentie.’ Daarmee zijn winkelondernemers er nog niet. ‘Personeel met expertise en locaties met beleving zijn belangrijke voorwaarden om van een winkel een sterk attractieve omgeving te maken waar de consument graag komt.’

Eerste kwartaal

Over winkels gesproken, ‘het online aandeel in de retail zal nog fors groeien. Dit heeft gevolgen voor fysieke winkels en winkelgebieden die kleiner, compacter en relevanter moeten worden.’ Cijfers van GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor laten zien dat consumenten in het eerste kwartaal van dit jaar 6,25 miljard euro online uitgaven, dat is 13 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan wordt 3,3 miljard aan producten en 2,95 miljard aan diensten besteed. De omzetgroei van producten is met 16 procent sterker dan die van diensten, waaraan 10 procent meer werd besteed. Volgens Rabo geven Nederlandse consumenten over heel 2018 naar verwachting online in totaal 26,3 miljard euro uit. Dat betekent een groeipercentage van 17 procent. Er zijn veel verschillende schattingen over de omvang van de online markt en over de toekomstige omzetaandelen van ‘online’ versus ‘offline’ binnen een periode van vijf tot tien jaar. Maar één ding is zeker, aldus de bank met de nodige stelligheid: het online omzetaandeel per categorie neemt nog stevig toe.

Horeca en retail

Rabobank komt maandelijks met een eigen Retail Update. De bank stelt het overzicht op aan de hand van een aantal thema’s, zoals Fusion (retailen over branchegrenzen heen), Verticale Integratie & Smart data, Omnichannel & Technologie en Samenwerking.

‘Fusion’ gaat over het vervagen en verdwijnen van grenzen binnen en buiten de retailsector. Rabobank haalt een initiatief van Van der Valk Hotel Apeldoorn aan. Het hotel doet met het aanbieden van ‘Valk Vers’-maaltijden onverwachte concurrentie aan aan lokale supermarkten. In 2013 is in de achtertuin van het hotel gestart met de aanleg van een eigen groentetuin. Vorig jaar opende een eigen verswinkel in de buurt van het hotel waar maaltijden worden bereid en verkocht. Onder de naam ‘Valk Vers’ is de hotelondernemer gestart met het bezorgen van gekoelde maaltijden bij consumenten thuis. Op valkvers.nl kunnen maaltijden en bijgerechten besteld worden. De winkel is ook dagelijks behalve zondag open van 11.00 tot 21.00 uur om bestellingen af te halen. De ‘warme’ maaltijden zijn tot vijf dagen houdbaar in de koelkast.

Rabo-analisten stellen omtrent ‘Fusion’ dat ‘de consument steeds kritischer wordt, minder tijd en meer keuze heeft en altijd en overal wil shoppen. ‘Dat biedt nieuwe groeikansen bij het verlengen van de formule in het aanbod, de markt, locatie en de supply chain. Horeca en retail lopen steeds vaker in elkaar over. Van der Valk toont hoe je met gekoelde producten inspeelt op de drukke agenda’s van consumenten die een maaltijdoplossing zoeken die niet veel tijd en geld kost’, stelt de bank. Ook voorbeelden van winkelketen Primera die mobiele telefoons is gaan verkopen en van leasebedrijf LeasePlan Nederland die met een initiatief de occasionmarkt wist op te schudden.

Dossiers
Meer over
Lees ook
De winkel van morgen

De winkel van morgen

Op 12 februari organiseert RetailTrends het event ‘Stores that Wow’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tijdens dit event zullen verschillende experts met hun lezingen ingaan op ‘de winkel van morgen’. Want hoe kun je inspelen op de veranderende rol van de winkel? René Repko legt dit uit aan de hand van zijn ervaringen...

Save the date Emerce Home & Deco

Save the date Emerce Home & Deco

Op 1 november vindt in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam Emerce Home & Deco plaats, het belangrijkste event over online strategie en succesvol omnichannel beleid voor de Nederlandse woonbranche. Deze dag wordt georganiseerd door Emerce. Het thema van dit jaar is ‘Thuis in online Home & Deco’. Meer dan 200 retailers, brands en...

Goed jaar voor Kwantum

Goed jaar voor Kwantum

Kwantum zag over het vorig jaar de winst met twintig procent groeien. De keten van woonwinkels realiseerde in 2017 een winst van 8,4 miljoen. In 2016 ging het nog om een winst van 6,9 miljoen euro. Het bedrijf kwam over 2017 uit op een omzet van 241,5 miljoen euro. Ook dat is een verbetering van de omzet van een jaar eerder (2016: 225,5 miljoen). In...

Investeren in human capital

Investeren in human capital

De Stichting Detailhandelsfonds (SDF) gaat een geldelijke bijdrage leveren aan vier nieuwe projecten op het gebied van human capital. Dat is een van de vijf thema’s van de Retailagenda. De vier projecten die financiering van SDF ontvangen, dragen allen bij aan het professionaliseren van Human Capital Management in de sector en ondersteunen retailers...

Alles is bedacht

Alles is bedacht

Alles is bedacht, alles is ontworpen. Tenminste, alle spullen, elke kandelaar, elke vaas, elk glas, elke kapstok, elk kussen en elk tapijt: iemand heeft erover nagedacht. Over vorm, materiaal, kleur, gebruik. In de nieuwe Home & Living besteden we veel aandacht aan degenen die aan het begin van die producten, staan, de ontwerpers. Een is inmiddels...