Niet duurzaam? In de prullenbak

all things we like

Het begon zes jaar geleden met de verkoop van houten kettinkjes. Inmiddels is All Things We Like uitgegroeid tot een designlabel met een visie: spullen maken die iets bijdragen aan de wereld. Voor grafisch ontwerper en oprichter Janneke van der Heijden (37) geldt: ze maakt iets duurzaam en als dat niet kan, gaat het ontwerp de prullenbak in.

tekst Liza Janson, foto’s Allthingswelike

All Things We Like
‘In de basis maken we sieraden en porselein. Eigenlijk werken we vanuit de illustratie en gaan we van daaruit verder, de ontwerpen komen in meerdere producten terug. We maken wat we leuk vinden om te maken: posters, kaarten, koffiekopjes, borden, bloempotjes en daaruit voortvloeiend nu ook planthouders.’

Vliegende start
‘We zijn heel klein begonnen. Dat was in 2012. Samen met een vriendin maakte ik kettinkjes van hout. We werkten met laser cutting, dat was toen nog een nieuwe techniek. De kettinkjes waren een experiment, we dachten: als het niks wordt, dan hebben we cadeautjes voor vrienden. Maar we stonden op een creatieve markt en het liep storm. Omdat het zo goed liep, besloten we meer ontwerpen te gaan maken.’’

Creatieve broedplaats
‘Ik was altijd al creatief, een creatief idee komt vanzelf. Daarom ben ik naar de kunstacademie in Den Bosch gegaan. In 2004 ben ik afgestudeerd en ben ik gaan werken als grafisch ontwerper. We werken vanuit een creatieve broedplaats in Utrecht. Mijn partner is ook illustrator en ontwerpt ook mee. Daarnaast hebben we af en toe freelancers en een stagiair.’

Ecodesign
‘We vinden het belangrijk dat onze producten goed gemaakt worden. We zouden het goedkoop in China kunnen laten maken, maar dat willen we niet. Toen we met externe productie begonnen, was ik zelf met kinderen bezig en kon ik niet over mijn hart verkrijgen dat het door kinderhandjes zou zijn gemaakt. Dan maar iets duurder. We werken met bedrijven in Europa, een traditionele porseleinfabriek bijvoorbeeld. Soms valt een product af, omdat we het nergens duurzaam kunnen laten maken.’

Bijdragen aan de wereld
‘We werken veel met sociale werkplaatsen. Zij doen onze verpakkingen en verzendingen, maar ook het samenvoegen van de kettinkjes en het in elkaar zetten van de houten frames van de planthouders. ‘Respect for people and planet’ vinden we belangrijk, we willen iets bijdragen aan de wereld. We werken bijvoorbeeld ook met Syrische vluchtelingen.’

Gegroeid
‘Toen we net begonnen waren, deden we alles in heel kleine oplage en maakten we alles nog met de hand. Nu zijn we groter, besteden we de productie deels uit en werken we met andere partijen. We hadden dit nooit gedacht toen we in 2012 met een paar kettinkjes begonnen.’

Collectie
‘We ontwerpen alles zelf. We hebben altijd meer ideeën dan tijd om die ideeën ook uit te voeren. Twee keer per jaar staan we op grote trade shows - Maison et Objet in Parijs, Ambiente in Frankfurt en ShowUp in Nederland - om onze nieuwe collectie te presenteren.’

Wereldwijde verkoop
‘De verkoop gaat via de Wholesale webshop en vanuit onze showroom in Utrecht. Daarnaast hebben we ruim vijftig verkooppunten door heel Europa en daarbuiten. Onze producten worden verkocht in concept stores, museumshops, galeries en winkels in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Japan. Vooral in Frankrijk en Duitsland verkopen we veel, daar is ecodesign al wat verder dan in Nederland.’

Inspireren
‘We willen mensen inspireren om bewust te kopen. Goedgemaakte producten waarbij je moet glimlachen. We verkopen alleen producten die we zelf willen hebben en die iets bijdragen.’

Toekomst
‘Ik hoop dat we over tien jaar nog steeds nieuwe producten kunnen maken op een goede duurzame manier. Ons doel is niet om zo groot mogelijk te worden en zoveel mogelijk geld te verdienen. We willen leuke ontwerpen kunnen maken en verkopen.’

Dossiers
Meer over
Lees ook
Nederland partnerland Ambiente 2018

Nederland partnerland Ambiente 2018

Nederland is volgende maand het partnerland van vakbeurs Ambiente in Frankfurt. Het beursaanbod omvat interieur- en consumentenproducten. De status van partnerland houdt onder meer in dat bezoekers kunnen kennismaken met een keur aan producten van volgens de organisatie hoogwaardige designkwaliteiten. Onder leiding van vormgever Robert Bronwasser...

Maison & Objet 2016: Vakbeurs ontkomt niet aan grimmig stadsbeeld

  Dat Parijs nog altijd last heeft van terreurdreiging was niet alleen merkbaar aan het straatbeeld met veel militairen en politie in vol ornaat. Ook het beurscomplex van Villepinte, thuisbasis van Maison & Objet, had veel beveiligers die rondliepen, zij het zonder machinegeweren. Parijs trekt minder toeristen, de beurs had ook minder bezoekers. Dat is jammer, want er was weer veel te zien op meubelgebied. Centrale thema’s: hout is hot, ontwerp met een knipoog is populair en zowel sobere kleuren als goud en glimmend doen het goed. Een eerste indruk van de beurs is komende vrijdag te...

Ambiente 2016: Creativiteit, trendgevoeligheid en oog voor het milieu

Ambiente 2016: Creativiteit, trendgevoeligheid en oog voor het milieu

  In Meubel 11 is een uitgebreid beursverslag te lezen van Ambiente, de beurs voor 'non-food consumer goods' in de Messe Frankfurt. Alles is er te vinden, duidelijk gesegmenteerd in de verschillende hallen, van meubelen tot en met serviezen. De drukbezochte editie 2016 van Ambiente (137.000 bezoekers) kende een aantal vertrouwde ingrediënten:...

Norma en Napco gaan samen markt veroveren

Norma en Napco gaan samen markt veroveren

In de aankomende editie van Vakblad Slapen leest u alles over de nieuwe samenwerking van Beddenfabrikant Norma en Napco Beds. Zij kondigden in januari 2015 hun ‘strategische’ samenwerking aan. Norma introduceerde op de IMM Cologne 2015 voor het eerst de nieuwe boxspringcollectie die volledig in de fabriek van Napco Beds in Bosnië & Herzegovina zijn...