Niet duurzaam? In de prullenbak

all things we like

Het begon zes jaar geleden met de verkoop van houten kettinkjes. Inmiddels is All Things We Like uitgegroeid tot een designlabel met een visie: spullen maken die iets bijdragen aan de wereld. Voor grafisch ontwerper en oprichter Janneke van der Heijden (37) geldt: ze maakt iets duurzaam en als dat niet kan, gaat het ontwerp de prullenbak in.

tekst Liza Janson, foto’s Allthingswelike

All Things We Like
‘In de basis maken we sieraden en porselein. Eigenlijk werken we vanuit de illustratie en gaan we van daaruit verder, de ontwerpen komen in meerdere producten terug. We maken wat we leuk vinden om te maken: posters, kaarten, koffiekopjes, borden, bloempotjes en daaruit voortvloeiend nu ook planthouders.’

Vliegende start
‘We zijn heel klein begonnen. Dat was in 2012. Samen met een vriendin maakte ik kettinkjes van hout. We werkten met laser cutting, dat was toen nog een nieuwe techniek. De kettinkjes waren een experiment, we dachten: als het niks wordt, dan hebben we cadeautjes voor vrienden. Maar we stonden op een creatieve markt en het liep storm. Omdat het zo goed liep, besloten we meer ontwerpen te gaan maken.’’

Creatieve broedplaats
‘Ik was altijd al creatief, een creatief idee komt vanzelf. Daarom ben ik naar de kunstacademie in Den Bosch gegaan. In 2004 ben ik afgestudeerd en ben ik gaan werken als grafisch ontwerper. We werken vanuit een creatieve broedplaats in Utrecht. Mijn partner is ook illustrator en ontwerpt ook mee. Daarnaast hebben we af en toe freelancers en een stagiair.’

Ecodesign
‘We vinden het belangrijk dat onze producten goed gemaakt worden. We zouden het goedkoop in China kunnen laten maken, maar dat willen we niet. Toen we met externe productie begonnen, was ik zelf met kinderen bezig en kon ik niet over mijn hart verkrijgen dat het door kinderhandjes zou zijn gemaakt. Dan maar iets duurder. We werken met bedrijven in Europa, een traditionele porseleinfabriek bijvoorbeeld. Soms valt een product af, omdat we het nergens duurzaam kunnen laten maken.’

Bijdragen aan de wereld
‘We werken veel met sociale werkplaatsen. Zij doen onze verpakkingen en verzendingen, maar ook het samenvoegen van de kettinkjes en het in elkaar zetten van de houten frames van de planthouders. ‘Respect for people and planet’ vinden we belangrijk, we willen iets bijdragen aan de wereld. We werken bijvoorbeeld ook met Syrische vluchtelingen.’

Gegroeid
‘Toen we net begonnen waren, deden we alles in heel kleine oplage en maakten we alles nog met de hand. Nu zijn we groter, besteden we de productie deels uit en werken we met andere partijen. We hadden dit nooit gedacht toen we in 2012 met een paar kettinkjes begonnen.’

Collectie
‘We ontwerpen alles zelf. We hebben altijd meer ideeën dan tijd om die ideeën ook uit te voeren. Twee keer per jaar staan we op grote trade shows - Maison et Objet in Parijs, Ambiente in Frankfurt en ShowUp in Nederland - om onze nieuwe collectie te presenteren.’

Wereldwijde verkoop
‘De verkoop gaat via de Wholesale webshop en vanuit onze showroom in Utrecht. Daarnaast hebben we ruim vijftig verkooppunten door heel Europa en daarbuiten. Onze producten worden verkocht in concept stores, museumshops, galeries en winkels in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Japan. Vooral in Frankrijk en Duitsland verkopen we veel, daar is ecodesign al wat verder dan in Nederland.’

Inspireren
‘We willen mensen inspireren om bewust te kopen. Goedgemaakte producten waarbij je moet glimlachen. We verkopen alleen producten die we zelf willen hebben en die iets bijdragen.’

Toekomst
‘Ik hoop dat we over tien jaar nog steeds nieuwe producten kunnen maken op een goede duurzame manier. Ons doel is niet om zo groot mogelijk te worden en zoveel mogelijk geld te verdienen. We willen leuke ontwerpen kunnen maken en verkopen.’

Dossiers
Meer over
Lees ook
Nederlandse bedrijven te afwachtend met duurzaamheid

Nederlandse bedrijven te afwachtend met duurzaamheid

Bedrijven moeten een minder afwachtende houding aannemen als het gaat om verduurzaming en meer inzetten op het uitwisselen van kennis, stelt Geanne van Arkel. Vorige week werd Van Arkel, Head of Sustainable Development bij interface, benoemd tot MVO-manager van het jaar. Met deze boodschap wil ze het Nederlandse bedrijfsleven wakker schudden. Bedrijven...

Positieve reacties Maison & Objet

Positieve reacties Maison & Objet

De nieuwe indeling van vakbeurs Maison & Objet in Parijs is volgens de organisatie door zowel bezoekers als exposanten goed ontvangen. Er werd voor het eerst een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de onderdelen ‘Maison’ en ‘Objet’. De strakke verdeling is doorgevoerd om de doelmatigheid van een beursbezoek te bevorderen....

Op de trein van de circulaire economie

Op de trein van de circulaire economie

Er waait een nieuwe wind door de slaapcomfortsector met veel textielinnovaties die sterk inspelen op de zich doorzettende trend van de ciruclaire economie. De innovaties kunnen het slaapcomfort verbeteren en reiken slaapcomfortspecialisten dus toegevoegde waarde aan.

Expositie Maarten Baas

Expositie Maarten Baas

‘Onze’ eigen Maarten Baas in het Design Museum in Gent. De eerste grote solo expositie Hide & Seek van de bekende Nederlandse ontwerper trok in het Groninger Museum meer dan 125.000 bezoekers, en heeft inmiddels zijn intrek genomen bij ‘de buren’. Maarten Baas: Hide & Seek in het Design Museum in Gent toont een overzicht van het veelzijdige...

Design made by vluchtelingen

Design made by vluchtelingen

MADE 51 is een initiatief van de UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees), dat traditioneel handwerk van vluchtelingen combineert met hedendaags design. In februari 2018 werd de collectie voor het eerst gepresenteerd tijdens de Ambiente beurs in Frankfurt. Uitgangspunt van MADE 51 is, dat hoewel vluchtelingen misschien wel alles achter...