Aandacht voor afgeschreven materiaal

blokkenstoel Pepe Heykoop

‘Al van jongs af aan keek ik bij het grofvuil of er nog iets lag dat ik kon gebruiken’, zegt Pepe Heykoop. Die houding is hij tijdens zijn carrière als ontwerper blijven aannemen. ‘Ik laat me verrassen door wat ik tegenkom. Ik ben niet concreet naar iets op zoek. Het verrassingseffect is juist het leuke: ik ga er blanco in. Misschien zie ik iets dat me interesseert. Of ik iets meeneem hangt van het aanbod en van mijn stemming af.’

Zijn aandacht voor door anderen afgeschreven materiaal kreeg hij mee vanuit zijn jeugd. ‘Mijn vader haalde dieren uit het asiel. En ik doe hetzelfde, maar dan met meubels. Het boeit me om van iets dat als afgeschreven wordt beschouwd iets zinvols te maken. Mijn Skinn Collection is bijvoorbeeld gemaakt van afgekeurd leer. En mijn blokkenstoel is gemaakt van blokken uit de kringloop winkel. Daar zeiden ze dat die verzameling niet compleet was. En dat ze die blokken niet meer konden verkopen. Nou, voor mij is dat niet zo ingewikkeld. Het zijn blokken en daar kun je wat mee, er een stoel van maken, bijvoorbeeld.’

Transformatie

Hoewel het voor de blokkenstoel wel duidelijk is dat het gemaakt is van gebruikt materiaal, ligt het er in de ontwerpen van Heykoop niet duimendik boven op dat het gemaakt is van afval. ‘Ik probeer het materiaal in mijn ontwerp te transformeren naar andere vormen. Neem mijn Palletbench. Die bestaat in de basis uit drie oude pallets. Maar als ik dat vertel, gelooft bijna niemand me.’ Zijn meubels verkoopt hij naar eigen zeggen vooral aan verzamelaars en op exposities. ‘Ik maak mijn meubels meestal uit één stuk, dat is voor retailers vaak een lastig verhaal. Als een opdrachtgever daar om vraagt, wil ik wel een tweede stuk maken, al wordt dat in de regel nooit zo goed als het eerste. Dat komt vooral omdat ik er bij het eerste stuk blanco in ben gestapt en me gaandeweg laat inspireren om tot een afgerond geheel te komen. Voor de tweede ronde moet ik op zoek naar hetzelfde materiaal, vaak kom je dat niet meer op dezelfde manier tegen.’

Voor zijn jongste collectie is hij aan de slag gegaan met stukjes leer. ‘Ik maak een vorm zonder dat ik vooraf weet wat het gaat worden. Dat verassingseffect maakt het ontwerpproces voor mij interessant. Ik werk intuïtief met de intentie om iets te maken dat nog niet bestaat. Sterker nog, als ik denk dat het op iets lijkt, dan begin ik opnieuw. Met deze manier van werken krijg je de meest bijzondere resultaten. Soms herken ik mijn eigen werk niet meer terug.’

Tekst: Simone van der Lee 

 

Dossiers
Meer over